2.6

Legend of the Fist

Chen Zhen troddes länge vara död men återvände några år senare till Shanghai. Under täckmantel försöker han krossa den kriminella sammansvärjningen mellan maffian och japaner.

Originaltitel Jing mo fung wan: Chen Zhen
Alternativ titel Legend of the Fist: The Return of Chen Zhen, The Turbulence of Jing Wu, Jing wu feng yun: Chen Zhen, Fist of Fury: The Legend of Chen Zhen
Regissör Andrew Lau Wai-Keung
Manus Gordon Chan
Genre Action, Drama, 2010-tal
Skådespelare Donnie Yen, Anthony Wong Chau-Sang, Huang Bo, Shu Qi, Karl Dominik, Ryu Kohata, Chen Jiajia, Shawn Yue, Yasuaki Kurata, Huo Siyan

PervenireFatum
2014-09-14
Donnie Yens fightscener var riktigt bra, men storyn kändes alltför löst.
daniel77
2013-12-31
En del fin action, men tyvärr sönderklippt med för många närbilder. I övrigt ful cgi och väldigt pratigt. Synd på fina skådisar.

2013-07-26
Filmens historiska aspekter är mycket intressanta men resten är inget vidare - svag 2a i betyg!
Tenchi
2013-07-07
Jag hade lite svårt att hänga med ibland. Men bra story var det i ett lite långsammare tempo. Varvat med snabba fightscener som var lite råare än vanligt.
GinNTonic
2013-03-25
Bra fighting, blek story.
ulpe01
2013-02-26
Bra fightscener, men något ojämn i övrigt. Kul att man får lite historia på köpet.
Godzillasaurus
2012-11-05
Eftersom filmen (där jag såg den) beskrevs som "ett rafflande Kung Fu-äventyr" blev jag lite besviken, för det var mycket intriger och inte mycket slagsmål. Båda delarna välgjorda, dock, och snygga miljöer (med undantag för de uppenbart datorgenererade bakgrunderna som är i vissa scener).
Podpolkovnik
2012-04-14
Det börjar lovande med hemliga möten i den kinesiska motståndsrörelsen, en rörande scen med "hjälten" som spelar den socialistiska hymnen Internationalen på pianot istället för det japanerna ville höra samt en resumé av erfarenheter ifrån den krigstida kolonialismens Frankrike. Någonstans mitt i filmen så spårar den dock ur och blir istället en halvtaskig Bruce Lee-kopia. Drar ner betyget rejält.

2012-02-21
Jag blir lika irriterad varenda gång nån dummer påstår att alla asiater ser lika dana ut. Håll dig då till svensk film så slipper du problemet. Pundhuvud. Donnie är Donnie och fightingen är bra, men filmen i sig? Nej inte särskilt.
Gigi1943
2012-02-11
Tycker den var välgjord med häftiga actionscener. Tyvärr är det lite svårt att veta vem man skall hålla på eftersom alla ser likadana ut (japaner och kineser), så jag lutade mig tillbaka och gillade de grymma slagsmålen (gör de aldrig illa sig???). Vid sluttexten fick jag dock klart för mig att det var kinesiska motståndsmän som kämpade mot invaderande japaner (det är väl de som hade mörkgröna uniformer....). Tjejen hade samma typ av mun som Angelina Jolie så därför gick det att känna igen henne både klädd "som vanligt" och med uniform mot slutet. Shit att man aldrig kan lita på nån!!!