2.6

Fist of the North Star

Efter en förödande kärnvapenkatastrof ligger jorden död och öde. Överlevande människor försöker klara sig bäst de kan i det sterila landskapet. De starkaste överlever, ofta genom att stjäla mat från de svagare. Mitt i detta kaos finns mannen som ska bringa ordning och reda - Ken, Fist of the North Star.

Originaltitel Hokuto no ken
Regissör Toyoo Ashida
Manus Susumu Takaku
Genre Action, Anime, Science Fiction, Animerad, 80-tal
Skådespelare Kenji Utsumi (röst), Yuriko Yamamoto (röst), Chikao Ôtsuka (röst), Akira Kamiya (röst)

Skapad 2019-12-15 av FilmGuden
Filmen har en mycket ironisk inledning. Ackompanjerat till härlig jazzaktig klassisk musik. Jorden är en vacker plats med vacker natur och frid med några av människans levnadsvanor. Men efter en t...   Läs mer »

pampj
2015-04-27
Kass sammanfattning av serien. Går inte att på ett värdigt sätt att få in hela den i en speltid på 110 minuter.
DrJW
2015-03-01
Har en del flaws och slutet var lite förvirrande, men har bra musik och blodiga fight scener som var rätt awsome.
zonk
2014-01-23
Det var säkert en ruskig överdos våld, gäggel, splatter och crazy kung fu när den kom, men den har inte precis åldrats med behag.. det är så ursinningt fult, fånigt och uselt att det är svårt att beskriva. Likväl är den bitvis så fantastiskt överdriven i all sin värdelösa, groteska animering att man inte kan låta bli att garva.

2013-12-15
Säkert mer uppskattad när den kom ut 1986. Efter att ha sett x antal fler animefilmer så är det svårt att ge denna ett bättre betyg.
foppa99
2013-10-02
nostalgi såklart
Gröne_Orm
2012-02-27
Mycket fascinerande, men jag får ändå en otrevlig eftersmak. På något sätt känns det som om Fist of the North Star står för allt som var riktigt dåligt med åttiotalet. Ytlighet, machismo, den är helt enkelt så extremt gay att den kommer ut som hetero i en litet mer tolerant värld.
Godzillasaurus
2011-07-26
Såg just om denna, och den är riktigt bra fortfarande, men lite ojämn. Slutet på filmen hör dock definitivt till min topp tio på filmslut. Underbar musik och stämning, och känslofyllt animationsskådespeleri. (Röstskådespeleriet är genomgående bra det också, men det är existerar inte i slutsekvensen.)
Kaysow
2010-12-06
Fattade alls inte grejen när jag såg den här filmen på 90-talet. Nu när jag sett serien visar den sig vara ett väldigt liberalt hopklipp av storyn från de första 40-50 avsnitten, och som film funkar den inte överhuvudtaget. Bara intressant som fanservice för den som sett originalhistorian, eftersom budgeten vida överskrider TV-seriens, och den självcensur av våldet man hållit sig med hittills är fullkomligt bortblåst så det blir mer splatter än äventyr här. Intressant parentes, men funkar som sagt var inget vidare.
Goham
2010-07-23
Det här var grymt när man var liten
film/spel_nörd
2009-11-02
Faktiskt överaskande bra.. Måste erkänna att ja faktiskt är lite impad av animationen med tanke på att den har några år på nacken och framförallt om man jämför med serien.. Förstår mycket väl regie och amam's synpunkter, för en som inte sett/läst manga/animeserien och inte förstår grunderna måste detta självklart ge ett förskräckligt löjligt - nästan barnsligt och på nästan alla aspekter ett överdrivet intryck, med extremt mycket blood och "macho", det var faktiskt på gränsen att ja själv hånskrattade skakande på huvudet... Men detta är så klart pga att allt är ihoptryckt till EN ENDA film på inte ens två timmar, snacka om sammanfattning alltså, innefattar säkert åtminståne 2/3 av tv-serien, som ändå består av 152 episoder, kändes typ som motsvarigheten till att försöka tyda enstaka stödord till en lång redovisning.. Det var rent ut sagt jobbigt claustrofobiskt att man knappt hann o andas mellan scenerna, de har bara tagit alla godbitar från serien som egentligen successivt ska byggas upp till förståelse.. Även om ja inte var särskillt förtjust i det ändrade slutet så tyckte ja ändå de fått till det rätt bra med tanke på just detta problem. Själv förstår ja inte varför de bara inte delade upp det i flera filmer (vilket nu iofs gjorts på senare år).. Skulle velat sett den japanska versionen istället, för den engelska dubben var värdelös, passade verkligen inte in - nästan pinsamt ibland faktiskt.. Trotts denna hårda kritik så måste jag påpeka att jag faktiskt gillade denna mer än OVAerna (New fist of the north star).. Den väl stabila trean står för en ändå rätt hög underhållningsfaktor + en skön nostalgikänsla och kanske mest min otroliga passion för post-apocalypse :)