3.9

Fitzcarraldo

Fitzcarraldo är besatt av tanken att bygga ett operahus mitt inne i Perus djungel. Han måste frakta sin ångbåt uppför en flod och dessutom lyfta båten över ett berg. Han har en obändig vilja för att lyckas med det omöjliga.

Originaltitel Fitzcarraldo
Regissör Werner Herzog
Manus Werner Herzog
Genre Drama, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Klaus Kinski, Claudia Cardinale, José Lewgoy, Peter Berling, Miguel Ángel Fuentes, Paul Hittscher, Grande Otelo, Huerequeque Enrique Bohorquez

Skapad 2019-12-23 av von_fantasy
Om Klaus Kinski var knäpp och om Werner Herzog var knäpp kommer jag låta vara osagt ett tag till. Men någonting kan ju inte stå rätt till... Filmen handlar om Brian Sweeney Fitzgerald (Klaus Ki...   Läs mer »

mammene
2023-04-20
Jag vet knappt var jag ska börja med detta galenskap och ändå gillade jag det, blev mer och mer fascinerad ju mer jag såg. Jack Nicholson var tydligen första val i huvudrollen, men det blev Klaus Kinski som knep den. Tror nog att Nicholson hade fixat det, men Kinski är helt rätt här. Hela historien är galen, Kinski är i alla högsta grad galen, ingenting är omöjligt och han får med sig människor på de vansinnigaste upptåg. Men han hade också en annan sida som visade sig när han studerade människor, ville glädja andra och förstå hur de tänkte. Sedan att allt genomfördes i verkligheten, inga filmtricks, båten står tydligen kvar där man lämnade den, om det nu finns något kvar av den. Man fick också med sig lokalbefolkningen som spelade sig själva. Men det finns också baksidor med denna inspelning där många förolyckades, helt otroligt vad många som skadades och flera gånger var nära döden. Det hände så mycket så det skulle kunna fylla en egen film och det finns tydligen en dokumentär om själva inspelningen, "Burden of Dreams" lite sugen blir jag ju. Jag har pendlat med betyget och länge var det en fyra, men när jag också tänker på vad regissören utsatte folk för under inspelningen så drog det ner lite, frågar mig hur mycket kan man offra för konsten? Nöjer mig med en stark trea, men helt otrolig filmupplevelse var det.
Starkbröl
2023-11-15
Kinski är helt magnifik, och de flesta andra skådespelarna gör också ett riktigt bra jobb. Filmen har också sina magnifika passager, men till skillnad från andra tycker jag att den förlorar en hel del engagemang just när båten ska förflyttas; här finns ingen tydlig konflikt och det blir mest bara en longör eftersom Herzogs blick förvandlas till dokumentärfilmarens, så man "bara" följer ett ingenjörsarbete, och förstår hur det kommer gå. Många saker annonseras också tydligt som en slags setup, men följs sedan inte upp under filmen, inte ens opera-besattheten förekommer speciellt mycket i andra halvan. Vacker, unik och storslagen, men en smula otydlig till slut. Mycket synd. Ändå en självklar fyra. Bör följas upp med att se de relaterade "Burden of Dreams" och "My best fiend".
2019-06-18
Jaaa du, med tanke på hur dålig och långtråkig den är så var jag inte fullt så uttråkad ändå. Det är lite fascinerande att se resan men det blir så onödigt utdraget att det verkligen inte håller. Skådespeleriet är inledningsvis helt katastrofalt, visst funkar Kinksi i rollen men övriga karaktärer är ju bara helt uppåt väggarna. Att rösterna inte matchar personerna alls och att dialog och karaktärer är så dåligt skrivna är väl lite av poängen med filmen antar jag, men det funkar verkligen inte alls för mig. Det är bara dumt och tråkigt. Det hela är en oerhört svag tvåa för bitvis är det liksom lite nästan bra och att se dom dra skeppet över till andra floden är mäktigt. Men jag stör mig på att filmningen är så kass, varför inte låta kameran glida lite? Den rör sig för snabbt och är alldeles för ofta för nära, det stör mig bara. Mesta dels rätt dålig film, men det funkar lite också. Men tvåan är oerhört svag. En timme kortare och tvåan hade varit lite mindre svag.
Ghostface
2018-11-11
Stundtals maniskt enastående och stundtals utdraget ungefär som själva filmens premiss antar jag.
2017-07-11
Film in absurdum. Hela filmen går ut på att det aldrig är nog. Ska det vara många statister så ska det vara väldigt många statister, ska det vara vackert foto av vackra miljöer så ska det vara mycket av det, ska det vara storslaget så ska det vara väldigt storslaget, ska Kinksi vara galen så ska han vara rejält galen, ska det släpas en båtjävel så ska båtjäveln släpas, ska det vara en lång och tråkig passage ja då jävlar ska det vara långt och tråkigt osv. Herzog & co driver det för långt precis hela tiden, vilket både är filmens tjusning och filmens fall. Ett mästerverk? Tveklöst! Givande att titta på?Delvis... (9/15)
AlbinWesley
2017-06-12
Jag ser tydligen inte det andra ser, utan tycker fotot är ganska oinspirerat. Och ljudetmixen är inget vidare heller. Filmen känns därav väldigt utdragen, då de långa händelsefattiga passagerna inte är särskilt njutbara. Stämningen sitter inte heller lika bra som i exempelvis Aguirre. Emellertid tycker jag mycket om Fitz och hans vita kostym, det överdådiga, samt en del dramaturgiska stilgrepp och modeller som gör upplevelsen habil. Men jag är ingen stor beundrare, nej.

2016-10-02
Beste H&K så langt.
saggesaliv
2016-08-26
Den första delen där Fitzcarraldo naivt glider runt i den peruanska staden och skriker på de rika och är allmänt förvirrad, är lite svag. Det känns som att filmen står och stampar på tomgång lite för länge. Men sedan när båtfärden närmar sig så skruvas tempot och kvalitén upp! Vi har nu ett intressant och dynamiskt persongalleri bestående utav kocken Huerequeque, kaptenen Paul, mekanikern Cholo och såklart Fitzcarraldo han själv. Denna kvartett är lysande både skådespelarmässigt sätt och karaktärmässigt! Vi får bländande foto från den sydamerikanska djungeln i färder ner och upp för floder. Själva delen när de ska flytta båten över berget är hela filmens stora behållning! Intensivt, snyggt, nervigt och genuint. Betygmässigt är det svårt då den ligger och balanserar väldigt mycket mellan en stark sjua och en svag åtta. Jag sätter idag min starkaste sjua men kan komma att höja med insjunkandet av filmen! Betyg: 74/100
Pugie
2016-08-04
BrutusBeefcake: Klart att en har vitt i djungeln! Svalare och myggorna gillar det inte!
Clark
2016-06-25
Werner Herzog + Klaus Kinski + Djungel = Automatisk 4:a.