3.5

Flamman & Citronen

Köpenhamn 1944. Medan den danska befolkningen hoppas att kriget snart ska ta slut, kämpar motståndsmännen Bent Faurschou-Hviid, känd som Flammen och Jørgen Haagen Schmith, känd som Citronen, med livet som insats for Holger Danske-gruppen. Den orädda och kompromisslöse Flammen är övertygad antifascist och drömmer om den dag, då gruppen samlat och öppet kan gå till väpnat motangrepp på ockupationsmakten. Den mera känsliga familjefadern, Citronen, har hittills främst fungerat som chaufför åt Flammen, men han dras nu alltmer in i gruppens arbete.

Originaltitel Flammen & Citronen
Alternativ titel Flame & Citron, The Flame and the Lemon
Regissör Ole Christian Madsen
Manus Lars Andersen, Ole Christian Madsen
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Krig, 2000-tal
Skådespelare Thure Lindhardt, Mads Mikkelsen, Stine Stengade, Peter Mygind, Christian Berkel, Hanns Zischler, Mille Lehfeldt, Lars Mikkelsen, Jesper Christensen, Claus Riis Østergaard, Flemming Enevold

RustyFilm
2016-12-09
Den mest påkostade dansk-film som gjorts påstås det. En hjälte skröna från andra världskriget, man ska nog vara dansk för att till 100% uppskatta detta. Bra film men det griper inte tag som en riktig stor film ska göra.
Harford
2015-11-16
Välgjort och mycket gripande.
2015-01-10
Förvånande seg i en del stunder med tanke på det intressanta ämnet. Filmens sista 40 minuter var dock sevärda och jag kände att jag lärde mig något. Intressant hur Sverige kunde undvika nazisterna medan grannländerna fick utstå svårigheter.
JD
2014-08-14
Det blir tydligt att filmen har problem när man ser Mads M stå och kräkas vid anblicken av inmarscherande nazister samtidigt som en berättarröst informerar om att han mår illa av att se inmarscherande nazister. Den här filmen var allt en riktig besvikelse, överlastad, övertydlig, överspelad, dränkt i överdramatisk musik. Det är så här det blir när den enda ledstjärnan för produktionen är "de ska faen bli en STOR film" och man inte vet varför man gör den eller vad man vill berätta.
LacombeLucien
2014-05-30
Spännande.
annihilat0r
2014-01-26
"Flamman & Citronen" är en mörk skildring av gränslösa danskar under Hitlers krig – från ett sällsynt perspektiv. Mads Mikkelsen härjar. Köpenhamn ryker. Filmer kan ha sämre förutsättningar.
Ful_fisk
2013-12-29
Känns lite som en dansk München, ett andra världskriget-drama om två lönnmördare för motståndsrörelsen. Starkt och kraftfullt, med ett skitsnyggt foto. Bra grejer. Den mest påkostade filmen i dansk filmhistoria.
Grillo
2013-09-02
Bra men inte så fantastisk som jag hade hoppats. Känns lite som typisk skandinavisk deckarthriller i utförandet faktiskt, sådana som det går elva på dussinet av. Tyvärr kändes bifigurerna i motståndsrörelsen som presenterades i detalj i inledningen helt bortslösade. Funkar dock.
Kubrick
2013-07-25
På gränsen till en fyra. Det mesta är bra, fotot, skådespelarprestationerna, scenografin, mm. Men det är lite överdrivet med allt snack vid morden. Mycket action, hade varit bättre med mer planering o.d. Motståndsrörelser skjuter inte bara. Skoj hur dom kunde få den annars så snygga och välklädda Mads Mikkelsen att se så svettig, slibbig och äcklig ut.
LordKaoz
2013-06-12
Bra och lärorik berättelse!