2.9

Flammande vildmark

Året är 1776, och Martin har återvänt hem till Mohawk River Valley med sin brud. Deras tillvaro slåss i spillror när indianer bränner ner deras hus.

Originaltitel Drums Along the Mohawk
Regissör John Ford
Manus William Faulkner, Lamar Trotti, Sonya Levien, Walter D Edmonds
Genre Äventyr, Krig, Western, 30-tal
Skådespelare Henry Fonda, Claudette Colbert, Edna May Oliver, Eddie Collins, John Carradine, Dorris Bowdon, Jessie Ralph, Arthur Shields, Robert Lowery

origC-J
2015-04-10
Kul att se en film om 1700-talets indiankrig, och dessutom i sprakande Technicolor. Annars en typisk västernfilm från 30-talet, med Edna May Oliver som rivigt guldkorn.
ilBrutto
2014-02-04
Förvånansvärt grym
Bomkia
2006-05-12
Fonda är riktigt bra, men man får en konstig distans till krigets grymheter som förstörs av en massa blaj. Och slutet är väl lite väl mycket även för min smak. 3a.
Mikka
2005-09-06
Nja, inte en av Fords bättre westernfilmer. Onyanserad bild av indianerna och kriget, och Claudette Colberts rollfigur kändes inte så trovärdig. Svag trea tack vare Henry Fonda.
MaraJade
2005-07-24
Henry Fonda visar ännu en gång vilken lysande skådespelare han är och det är ju inte fy skam att filmens handling också är bra.