2.8

Flandern

Demestre är en fransk bonde som bor i Flandern med sin flickvän. Han blir inkallad till kriget tillsammans med några andra grannar. Filmen skildrar kriget parallellt med flickvännens liv hemma i Frankrike.

Originaltitel Flandres
Alternativ titel Flanders
Regissör Bruno Dumont
Manus Bruno Dumont
Genre Drama, Romantik, Krig, 2000-tal
Skådespelare Adélaïde Leroux, Samuel Boidin, Henri Cretel, Jean-Marie Bruveart, David Poulain, Patrice Venant, David Legay, Inge Decaesteker

skugge
2011-07-31
Den försöker men lyckas inte
KillerPutte
2010-07-29
(rek.3) En blek fransk kopia av Susanne Biers mycket sevärda "Bröder". Dessutom tycker jag inte att fotot är så fantastiskt alls. Hade jag inte sett betydligt bättre filmer i samma anda hade jag kanske uppskattat "Flandern" mer, nu tynar den bort ur mitt minne.
2009-11-16
Märkligt. Filmens innehåll är som klippt och skuret för mig med mängder av misär och hemskheter, men ändå rör den mig inte i ryggen. Emellanåt känns det finskt, fast helt utan den kärvhet som ofta kännetecknar mindre muntra finska filmer. Kvar blir bara likgiltighet, och då inte den där påtagliga likgiltigheten som gör ont, utan bara en tom intetsägande tråkighet. Och inte hjälper det att skådespeleriet är ytterst tveksamt. En besvikelse och flopp. (4+/15)
MrsMintage
2009-10-31
sämsta filmen jag sett i år....
Ninjatroll
2009-09-23
Orka med apatsika WT-bönder som man aldrig under hela filmen har ett uns sympati för.
Ola_Schubert
2009-09-13
En mycket speciell film som så så småningom utvecklas till en mycket effektivt berättad historia om vad krig gör med människorna. Och jag kan försäkra att det sista man tror när man börjar se filmen är att den någonsin skall innehålla effektivt berättande. Så från att, maximalt, hoppats på en svag trea så blev det istället en mycket svag fyra i betyg. Ibland så blir man förvånad.
Snah
2009-09-13
Fotot är fantastiskt, men filmen som helhet ett sömnpiller. Man ges som tittare ingen nära relation till karaktärerna, de känns mest som ett gäng byfånar som nu ska få sina "fifteen minutes of fame". Storyn nedskalad: Ett gäng manliga hillbillies på den belgiska landsbygden bestämmer sig för att åka iväg och kriga. De begår där övergrepp och brott mot mänskligheten. Och som tittare känner jag ingen sympati och än mindre empati med dem som dör eller hillbillien som överlever. Förslag på alternativ titel: "Demester - den sista byfånen".
Gröne_Orm
2009-08-04
En stram klassisk treaktare. Krigsscenerna känns ganska Full Metal Jacket, men filmen skildrar ju också en vardag vilket ger en helt annan, sas holistisk, överblick.

2008-08-09
En film som skildrar krigets hemskheter utan stil och finess. Väldigt trist i det långa loppet. Filmen är flerfaldigt prisbelönad på filmfestivaler och omslaget pryds av näst högsta betyg från SVT, GP, City och SvD (5/6). Det är rent ut sagt bedrövligt att medias bild ska skilja sig så markant från oss vanliga filmälskare. Meningen med recensioner i diverse media borde rimligtvis vara tanken till vägledning för konsumenterna.
origC-J
2008-06-04
Egensinnigt verk som tar upp många, stora frågor. Långsamt och bitvis något svårtydbart, men bra.