2.7

Flashdance

Alex är en 18-åring som jobbar som svetsare på dagarna och dansar på en bar på kvällarna. Hon drömmer om att få gå på balettskola. En dag får hon chansen och hon möter också kärleken i sitt liv, sin chef.

Originaltitel Flashdance
Regissör Adrian Lyne
Manus Thomas Hedley Jr, Joe Eszterhas
Genre Drama, Romantik, Musikal, 80-tal
Skådespelare Jennifer Beals, Michael Nouri, Lilia Skala, Sunny Johnson, Kyle T Heffner, Lee Ving, Ron Karabatsos, Belinda Bauer, Malcolm Danare, Philip Bruns, Micole Mercurio, Lucy Lee Flippin, Don Brockett, Cynthia Rhodes

Skapad 2019-11-09 av JoeZ
Finns det en gräns om hur mycket musik kan påverka en film? Jag har sett många filmer som musiken har förhöjt känslan och gjort filmen avsevärt mycket bättre. Det finns dock få filmer som end...   Läs mer »

LadyFlanders
2017-12-29
Ikonisk rulle som inte riktigt håller måttet.
2017-10-23
Bomaniac
2017-10-17
Musiken är den stora behållningen. Som någon här skrev så kan den liknas vid en kvinnlig motsvarighet till Rocky IV. Det är arbetarklass och att förverkliga en dröm.
2016-10-11
Trots att det är 80-tal så är musiken faktiskt väldigt bra. Storyn är väl egentligen ganska fånig men dansscenerna är snygga och skådespelarna gör bra ifrån sig.
okidoki
2016-08-07
Inte så övertygande berättelse, men musiken är underbar och glimtarna från Pittsburgh.
karlmats
2015-01-22
Whoooooo, kvällen är räddad! Det spelar ingen roll att det här inte är en riktig film utan att musikvideomontage. Det här är tjejernas motsvarighet till Rocky IV och jag är praktiskt taget helt såld. Beals är ju mer eller mindre helt underbar i huvudrollen, musiken är härligt 80-talsaktig och handlingen är precis så platt och ihophafsad som en sån här film behöver. Man blir fan glad av att se det här och ibland är det precis det man behöver, oavsett om man gillar underhållning eller ej. En stark 3a till detta underbara tidsdokument.
bad_droidboy
2015-01-22
Finns i princip inget manus men det gör inget då alla musikmontage, 80-talsvibbar och Jennifer Beals charm och sötfaktor gör upp för det fem gånger om!
Dutch
2014-12-09
Musiken förhöjer känslan något oerhört. Väldigt söt och charmig donna som dansar dessutom. Härlig 80-talare!
2014-11-08
Eftersom jag ännu inte helt och hållet har "skakat" av min Jennifer Beals besatthet från tonåren så är jag nog snällare i omdömet till denna filmen än andra. Handlingen är enkel men Beals är söt och bedårande och musiken med låtarna "Maniac" och "What a feeling" är så starka så de driver fram handlingen och skapar idag skön 80-talsstämning.
Ful_fisk
2014-04-02
Verkligen en film som har mycket jag gillar. Soundtracket är makalöst, dansscenerna fenomenala och Jennifer Beals… åh, Jennifer Beals skiner verkligen som en sol här! Hon är så jävla häftig och så jävla förtjusande när hon dansar, cyklar och svetsar. Massvis med coola scener, men det är synd som fan att filmen saknar ett vettigt manus. Regissören drian Lyne lägger stort fokus på danssekvenserna och det visuella, vilket funkar bra och blir jävligt snyggt, men för att bli en BRA film hade det nog ändå behövts en manus med innehåll. Storyn finns lite här och där i filmen men är aldrig särskilt engagerade. Synd, för Beals huvudkaraktär förtjänade verkligen en stark film. Jag vill verkligen gilla den här filmen, men den är på tok för ojämn.