2.7

Flashdance

Alex är en 18-åring som jobbar som svetsare på dagarna och dansar på en bar på kvällarna. Hon drömmer om att få gå på balettskola. En dag får hon chansen och hon möter också kärleken i sitt liv, sin chef.

Originaltitel Flashdance
Regissör Adrian Lyne
Manus Thomas Hedley Jr, Joe Eszterhas
Genre Drama, Romantik, Musikal, 80-tal
Skådespelare Jennifer Beals, Michael Nouri, Lilia Skala, Sunny Johnson, Kyle T Heffner, Lee Ving, Ron Karabatsos, Belinda Bauer, Malcolm Danare, Philip Bruns, Micole Mercurio, Lucy Lee Flippin, Don Brockett, Cynthia Rhodes

Skapad 2019-11-09 av JoeZ
Finns det en gräns om hur mycket musik kan påverka en film? Jag har sett många filmer som musiken har förhöjt känslan och gjort filmen avsevärt mycket bättre. Det finns dock få filmer som end...   Läs mer »

bad_droidboy
2015-01-22
Finns i princip inget manus men det gör inget då alla musikmontage, 80-talsvibbar och Jennifer Beals charm och sötfaktor gör upp för det fem gånger om!
Dutch
2014-12-09
Musiken förhöjer känslan något oerhört. Väldigt söt och charmig donna som dansar dessutom. Härlig 80-talare!
2014-11-08
Eftersom jag ännu inte helt och hållet har "skakat" av min Jennifer Beals besatthet från tonåren så är jag nog snällare i omdömet till denna filmen än andra. Handlingen är enkel men Beals är söt och bedårande och musiken med låtarna "Maniac" och "What a feeling" är så starka så de driver fram handlingen och skapar idag skön 80-talsstämning.
2014-04-02
Verkligen en film som har mycket jag gillar. Soundtracket är makalöst, dansscenerna fenomenala och Jennifer Beals… åh, Jennifer Beals skiner verkligen som en sol här! Hon är så jävla häftig och så jävla förtjusande när hon dansar, cyklar och svetsar. Massvis med coola scener, men det är synd som fan att filmen saknar ett vettigt manus. Regissören drian Lyne lägger stort fokus på danssekvenserna och det visuella, vilket funkar bra och blir jävligt snyggt, men för att bli en BRA film hade det nog ändå behövts en manus med innehåll. Storyn finns lite här och där i filmen men är aldrig särskilt engagerade. Synd, för Beals huvudkaraktär förtjänade verkligen en stark film. Jag vill verkligen gilla den här filmen, men den är på tok för ojämn.
Ihsahn
2014-02-28
Den här filmen är 500 år lång. Innan intromusiken var över hade jag hunnit odla ett skägg som växte ner till tårna, och när sluttexterna äntligen rullade hade jag förvandlats till en 530 år gammal gubbe. I 1 timme och 25 minuter händer absolut ingenting, sen dansas det lite och sen är det slut. Näe vet du vad. Ischlo pischlo!
snyltare
2013-08-17
Jag trodde bestämt att jag hade sett den här filmen, men tydligen inte. Däremot blev det tydligt att jag hade halva soundtracket kopierat på kassett när jag var liten. Så mycket nostalgi ändå! Tanken var väl att bilderna skulle föra filmen framåt i stället för dialogen, men för mig blev det mest händelselöst och lite trist. Och ärligt talat är väl What a feeling-dansen liiiiiite corny? *hukar för tomater och ruttna ägg*
nufan
2013-08-08
Soundtracket gör ju sitt. Näst bäst efter Top Gun :)
ziferN
2013-06-24
Mysig, stämningsfull och klart underhållande 80-talare med fantastisk typisk 80-tals musik, och i mina ögon så är det musiken som gör filmen sevärd eftersom annars är detta bara ett romantisk drama bland mängden. Men musiken i filmen är superb och dansscenerna är riktigt läckra, väldigt engagerande i mina ögon. Jennifer Beals är dessutom väldigt söt i filmen så det är ett plus, trots att hon ser lite äldre ut än 18. Men finfin underhållning för stunden.

2013-01-31
Dansscenerna är najs, resten zzzz.
SilkyMoll
2012-12-11
Det finns en del problematiska aspekter som bör tas hänsyn till när en ser den här filmen. Samtidigt finns en del rätt spot on porträtteringar (klass) som läggs till pluskontot. Detta tillsammans med finfina dansscener och en skön 80-talsfeel och det faktum att det baserats på en verklig persons liv ger betyget stabil trea, trots att det inte är Beals som gör dansscenerna...