3.5

Fläskfarmen

Ett gäng uteliggare får nys om en alkoholistanstalt som drivs av en religiös stiftelse. Det kan vara skönt att vila upp sig tycker de, och skriver in sig på "torken". Men de vet inte vad de gett sig in på...

Originaltitel Fläskfarmen
Regissör Lars Molin
Manus Lars Molin, Knut Pettersen
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Gunnel Fred, Sten Ljunggren, Ingvar Hirdwall, Helge Skoog, Niels Dybeck, Hans V Engström, Bo Brundin, Margaretha Byström, Axel Düberg, Christer Banck

Dele
2015-12-05
Mer ett något övertydligt exempel är realism, men Molin har ett fint öga för detaljer och mänskliga företeelser, och förmågan att presentera det på ett underhållande sätt. Här finns en mängd repliker och scener som roar mig rejält.
2014-03-07
En rätt så lagom film med ett par underbara scener och några schysta repliker. Aningen tunn och "osubtil" i sin satir. (8/15)
Xenox
2012-07-23
Inte Lars Molins bästa film, men ändå sevärd. Svag trea.
Myllo
2009-12-13
Satiren är som en svetslåga i Molins i mitt tycke främsta film. Höjer betyget till 4,6.
KillerPutte
2008-10-28
"Sjuka människor ska inte odla potatis, de ska skrika!"
sunnhed
2008-07-12
Svensk film lyckas ofta när det är något slags post 50-tal och flummet möter byråkraten. Molin gör det bra och 'Fläskfarmen' är inget undantag. Dialogen är oansträngd och skådespelarinsatserna passar väl till det tidigare skrivna. Jag fascinerades över de enkla kamerarörelserna som så simpelt fångar berättelsen.
Semiramis
2007-11-20
Mentalpatienter? Jaja, kul är den i alla fall, och molinskt knäpp. Helge Skoog är mäktig.
kanemura
2007-10-16
JAg får väl växa lite innan jag ser den igen :)
Ola_Schubert
2007-09-02
Jag såg den för många år sedan. Underbar psykiatiker :-)
KillerPutte
2007-07-05
Så klockren! Nära, nära en femma! Lars Molin är Sveriges bästa regissör dämed basta. Se den!