3.8

Flicka och hyacinter

När Dagmar kommer hem efter en ödesdiger fest har hon bara minuter kvar att leva. Nästa dag hittas hon hängande från en snara med ett självmordsbrev bredvid sig. Författaren Anders blir snabbt uppslukad av sin gåtfulla grannes öde och börjar leta efter svar på varför hon valde att avsluta sitt liv.

Originaltitel Flicka och hyacinter
Alternativ titel Girl with Hyacinths
Regissör Hasse Ekman
Manus Hasse Ekman
Genre Drama, Mysterium, 50-tal
Skådespelare Eva Henning, Ulf Palme, Birgit Tengroth, Anders Ek, Marianne Löfgren, Gösta Cederlund, Karl-Arne Holmsten, Keve Hjelm, Anne-Marie Brunius, Björn Berglund, Gösta Gustafson, Sven-Eric Gamble, Sigbrit Molin, Gudrun Brost

Ful_fisk
2019-08-19
Snygg och välskapt ut i fingerspetsarna. Mycket fängslande och imponerande film, lätt det bästa jag sett av Ekman. Missa inte!
BronzeBuckaroo
2019-06-03
Jag tycker att manus, skådespeleri och regi står sig än idag. Väldigt bra film som skulle kunna vara fantastisk, kanske med en annan klippare?
Nalleman
2018-07-27
Klart sevärd! Duktiga skådespelare!
wasteoftime
2017-01-23
Efter omtitt nu i samband med FRVM så blir det en höjning till en fyra, och är uppe och snuddar i en femma, helt klart. Det jag främst vill lägga till till min tidigare kommentar är väl att Anders Ek är fullkomligt lysande som El-i-as Kör-ner, även Ulf Palmes ständigt närvarande bakgrundsfigur, samt filmens protagonist i mångt och mycket, är lysande. Femma är nära, men det når inte riktigt dit, just nu.
BrutusBeefcake
2017-01-11
Hjärtskärande, spännande med otroligt skådespeleri. Jag är helt såld, detta är den överlägset bästa svenska filmen jag sett hittills. Wow! Vilken upplösning, vilket mod! Vägen dit är också riktigt bra och den är verkligen snyggt upplagd, den vandrade lite mellan 4a och 5a hela tiden, men när filmen väl är slut så är det ju solklart. Så härligt att se, underbara och odödliga repliker delas ut med jämna mellanrum, några som jag säkert kommer citera när jag väl sett filmen lite fler gånger. (14/15)
wasteoftime
2016-08-04
Det här är riktigt bra! På sina ställen helt lysande. Jag gillar verkligen fragmenteringen av berättelsen och det är intressant hur allt är uppbyggt. Även om ploten Idag inte är så banbrytande, som den säkerligen var 1950. Jag kan personligen känna igen mig mycket i huvudkaraktären - även om jag inte kan sätta mig in i den situation som hon befinner sig i, så är det ändå en situation inte helt olik min egen. På det hela taget är det en mycket välgjord och intressant, samt spännande film - även om jag förstod väldigt fort hur det hela stod till. En stabil trea som några gånger nästan är uppe och nosar på en femma! Starkt!
Fuzzy
2016-02-21
Vilken smocka i magen! Har nu sett en av de bästa svenska filmer som jag någonsin sett; Hasse Ekmans "Flicka och Hyacinter". Modig som få, mörk, smart, realistisk, före sin tid. Den excentriske konstnären, mästerligt spelad av Anders Ek, och den självupptagne dandy-sångaren spelad av Karl-Arne Holmsten är två nyckelkaraktärer som gör avtryck men det är den fantastiska Eva Henning i huvudrollen som lyser allra starkast. Dialogen är till skillnad från många svenska filmer från denna tiden ärlig och trovärdig, med svordomar till och med. Sluttwisten är också en av de bästa i svensk filmhistoria. Kan bara bli toppbetyg!
Snah
2015-09-17
Förjävla bra socialrealism för andra gången - för undertecknad - av Hasse Ekman! Mållös av upplösningen. Som andra skrivit gissar jag att den var väldigt kontroversiell när den kom. Nästan så att jag blir sugen på att gå till Carolina Rediviva och försöka leta rätt på dåtida recensioner eller kulturdebatt.
okidoki
2015-09-09
Bra och välspelat drama, med undantag av Henning. Hennings icke-spel och det mörka delvis svarta foto drar ner betyget.
F-M-J
2015-09-08
Ett friskt inslag i det svenska filmarvet. Välregisserad och välspelad film med en tvist som på sin tid bör varit oerhört provokativ men viktig.