2.5

Flicka utan namn

En mordrättegång pågår i Stockholms rådhusrätt. Första vittnet är fru Elsa Boman och vittnesmålet övergår i en återblick: En kväll när fru Boman kommer hem sent hör hon skott och springande steg i trappuppgången. Hon kontaktar polisen som snart är på plats och konstaterar att en ung kvinna blivit skjuten.

Originaltitel Flicka utan namn
Regissör Torgny Wickman
Manus Volodja Semitjov
Genre Kriminalare, Drama, 50-tal
Skådespelare Bengt Blomgren, Torsten Lilliecrona, Berit Frodi, Britt Ångström, Helge Hagerman, Alf Kjellin, Allan Bohlin, Stig Järrel

KyLLo
2018-12-17
Tomten vill ha öl.
goeran
2017-04-18
Trevligt att se om denna svenska kriminalfilm som försöker ge en autentisk bild av polisens arbete.
eandersson
2014-05-06
Intressant filmberättande för att vara svenskt 50-tal, åtminstone känns det så. Intrycket av svensk film i mina ögon är inte så högt, dagens filmer har ingen direkt kvalité. Däremot finns det charm och härlig go' humor i många äldre svenska komedier, detta är dock ingen komedi och så spännande som filmen egentligen ska vara var den inte i mina ögon. Ganska tråkig film, dock rätt bra för att vara svenskt, slår ju mycket av dagens.
NtoNW
2013-04-09
Skönt att se en svensk kriminalhistoria där man har försökt att efterlikna verkligen. Minus på att man nödvändigtvis var tvungna att använda riktiga jurister mm, det blev ju ganska amatörmässigt. Storyn i sig själv var väl inte märkvärdig, men det känns som den var "baserad på en sann historia".
Gigi1943
2012-10-21
Dessa underbara stockholmsmiljöer speciellt runt Johannes där jag är väldigt hemtam, man blir nostalgisk, sen spelar filmens handling inte så stor roll, filmen är helt okej.
TobiasRydén
2012-01-29
Förtjänar nog en svag trea. Misslyckas som deckare/thriller, ty den är inte alls spännande, och känns därför rätt meningslös. Men den är ändå sympatisk eftersom man har försökt att göra karaktärerna till riktiga människor och inga schabloner. I alla fall gäller det vissa av poliserna, men Alf Kjellins hallick är ju vad det är. Man har miljömässigt också haft anspråk på realism, vilket inte var helt vanligt i svensk film från den här tiden. Jag gillar även Stockholmsbilderna och det spartanska användandet av filmmusik.
kennert
2010-05-30
En typisk tvåa.
yrkeschaufföre
2010-02-09
Inte jättespännande men snygg och välgjord.
lucius
2007-03-19
Mycket besynnerliga filmmusik-val. Haderian hadera som theme till busen i filmen är nog det märkligaste exemplet. Ganska mycket efterapning av samtida filmer och stilar från hollywood. film noir främst.
origC-J
2007-03-05
Överraskande bra kriminaldrama, med anspråk på realism. Lyckas dock inte riktigt bryta sig ur 50-talskonventionerna, men stark trea.