3.6

Flickan från tändsticksfabriken

Iris lever det tråkigaste livet man kan tänka sig. Hon arbetar på en tändsticksfabrik och lever med sina diktatoriska föräldrar. En dag blir hon gravid, men hennes familj och anhöriga vänder henne ryggen. Då beslutar Iris sig för att hämnas på alla de som gjort hennes liv till ett helvete. En nästan dialoglös film som nattsvart och kompromisslöst berättar Iris historia.

Originaltitel Tulitikkutehtaan tyttö
Alternativ titel The Match Factory Girl
Regissör Aki Kaurismäki
Manus Aki Kaurismäki
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Esko Nikkari, Vesa Vierikko, Kati Outinen, Elina Salo

andmoreagain
2020-11-20
Som vanligt en mysig och fartfylld Kaurismäki-film, gillar dock inte den lite tråkiga upplösningen...blir lite för mycket Kill Bill.
AlbinWesley
2015-08-28
Minimalismen är här bra mycket mer påtaglig än de lågmälda föregångarna i den så kallade proletärtrilogin. En udda och unik hämndberättelse, porträtterad mästerligt. Allt smälter samman så himla fint.
martineden
2015-07-14
[rek. 4] Bland det bästa jag sett! Det känns som om allt faller på plats i denna frukansvärt enkla men samtidigt mångdimensionella berättelse. Minimalistiskt spel som är så fruktansvärt effektivt och berör med en osedvanlig kraft. Kati Outinen är fantastisk i titelrollen. Kaurismäki lyckas engagera med minimala medel vilket verkligen bär vittne om hans genialiska förmåga att regissera film! Ett mästerverk!!!
WillyV
2014-11-29
Sänkning från femma (!) till en trea. En enkel, på gränsen till banalt enkel film, som inte alls höll för en omtitt. Minimalism, snygg estetik och bra spel från Outinen räcker en bit, men totalt sett enormt överskattad (av mig och generellt här på Ft).
Raimo_1985
2014-06-30
Kanske den mest minimalistiska Kaurismäki-film jag sett. Kati Outinen kan verkligen personifiera ensamheten.
Astrojacob
2014-02-10
Hade ju inte behövt engelska undertexter. Finns ingen dialog knappt. Tungsinne, melankoli, vodka o seriemördare. Det är vad Finland vill visa resten av världen? Hypnotisk och kanske symbolisk, men som film känner man knappt sympati för den enfaldiga kvinnan. Trea för Hitchcock-stuk o Bröderna Marx röster under 1 min.
Dutch
2013-07-29
En sann drömkvinna.
Ful_fisk
2013-05-28
Så jävla fet. En ung kvinna jobbar vid ett rullband hela dagarna, går hem till sina föräldrar som tar hennes lön och hon lagar mat åt dem. Föräldrarna sitter bara och röker, tittar på TV och dricker vodka hela dagarna och behandlar sin dotter som skit trots att hon betalar deras hyra och lagar deras mat. En dag köper hon en klänning för en del av sin lön. Då får hon en örfil och blir kallad hora. Den finska melankolin är så dyster att den blir rolig. I denna suveräna och minimalistiska Kaurusmäki-filmen så skrattar jag högt många gånger samtidigt som filmen är så förbannat tragisk. Helt underbart. Genialisk film som definitivt håller för en omtitt.
#54
2013-04-22
Stabil Kaurismäki.
vieekk
2012-11-11
Kall, arg och dyster. Jag tror inte att detta Finland existerar på riktigt, men det gör sig bra på film. Unga Iris jobbar på en tändsticksfabrik och lever ett träligt liv, med en mor och en styvfar som inte bryr sig nämnvärt om henne och en framtida far till hennes barn som bara ser henne som ett billigt tusen-marks-ligg. Så en dag slår det slint för Iris: hon kan inte leva under dessa förhållandena längre. Med en tändsticka tänder hon sin första cigg och genomgår muodonmuutos. Lagom längd på filmen, även om det går lite för hastigt ibland. Med Aki blir det aldrig tråkigt. 4−/5