3.6

Flickan och odjuret

En fattig köpman går vilse i en skog och hittar ett slott som bebos av ett odjur. Odjuret låter köpmannen återvända till sitt under förutsättningen att en av hans döttrar ska ersätta honom. Belle blir den dotter som får ta faderns plats och hon upptäcker snart att odjuret inte är lika fruktansvärd som han verkar.

Originaltitel La belle et la bête
Alternativ titel Skönheten och odjuret, Beauty and the Beast
Regissör Jean Cocteau
Manus Jean Cocteau
Genre Romantik, Fantasy, Drama, 40-tal
Skådespelare Jean Marais, Josette Day, Mila Parély, Nane Garmon, Michel Auclair, Raoul Marco, Marcel André

Ful_fisk
2019-04-16
Träigt skådespelad och så, men visuellt och scenografiskt fullkomligt magisk! Riktigt ball upplevelse. Frågan är dock om filmen inte blivit smetig ifall den försökt beröra ordentligt, så det kanske är bra att den är lite stel... Oavsett vilket är det klart sevärt och högst imponerande!
andybrando
2016-10-05
Cocteaus gripande sköna och visuellt bländande mästerverk är en storslagen fantasiskapelse och stor filmkonst - lysande i alla avseenden.
andmoreagain
2015-11-01
Öööööh...en komplett knock out. Jag kan faktiskt inte formulera mig bättre än så, jag är så tagen därmed så tunghäftad, kan bara utbrista: Mästerverk! Fy fan va bra. Hare gött.
2015-03-29
Jag gillade verkligen hur slottet är gjort i början och blev grymt imponerad. Resten känns ganska tamt och engagerar mig aldrig.
Sangraal
2014-11-08
Hela filmen är som en dröm. Se den (om ni inte gjort det) och ni förstår precis vad jag menar!
idd
2014-05-20
Kladdigt, styltigt, konservativt å hur snyggt som helst!
Hypostas
2014-01-20
En mysig gammal film.
precineadd
2013-12-12
besynnerligt mästerverk, berättad helt straight som om det inte vore något konstigt med berättelsen alls. att la bete idag är mysig/rolig snarare än kuslig (oftast) är del av charmen. uppenbarligen föråldrad, men samtidigt perfekt gjord och genomtänkt och andas ett helt annat cinematografiskt liv och upptäckarlusta än det mesta som görs idag.
JimCarrey
2013-02-25
Den här historien är i Cocteaus tappning lite tam för min smak men kostymerna, sceneriet och detaljerna är så fina att fyran ändå är nära, riktigt riktigt magisk rulle. Fattar inte hur folk kan tycka att Jean Marais var så snygg, tycker själv han såg betydligt bättre ut i kostymen 3+
ARUCARD
2012-08-29
Den hade flera (förvånansvärt nog) oavsiktliga roliga moment. Jag gillade detaljer såsom ljushållarna och en del av dekoren, men filmen i sin helhet var oftast väldigt oengagerande och ointressant. Storyn är naiv som få (ej förvånsvärt) och jag köper inte kärleken mellan protagonisterna. Där är dock inget fel på det tekniska och skådespelarna. Stark 2a (5/10).