Flickan ovanpå

Som många andra av Manhattans gifta män, skickar Richard Sherman sin fru och son till landet över sommaren, medan han stannar kvar och jobbar. Trots frossandet i det temporära ungkarlslivet, är han fast bestämd att inte festa runt och flörta som vissa andra gör. Men hans överaktiva och livliga fantasi lägger i högsta växeln när en förtjusande okonventionell och kurvig blondin flyttar in ovanpå.

Originaltitel The Seven Year Itch
Regissör Billy Wilder
Manus George Axelrod, Billy Wilder
Genre Komedi, Romantik, 50-tal
Skådespelare Tom Ewell, Marilyn Monroe, Sonny Tufts, Evelyn Keyes, Robert Strauss, Oskar Homolka, Marguerite Chapman, Donald MacBride, Butch Bernard, Victor Moore, Dolores Rosedale, Carolyn Jones

Ful_fisk
2021-08-14
Dyrkar ju Billy Wilder, och tidsandan är härlig. Men det blir rätt platt och innehållslöst i längden ändå. Jag känner inte till Tom Ewell sedan tidigare och har spontant svårt att se hur han fick huvudrollen här, kunde de inte fått Cary Grant eller någon annan självlysande stjärna att blåsa liv i figuren? Den tveksamma kvinnosynen ligger ju förstås som en filt över hela filmen, men det hade inte gjort så mycket om filmen bara varit roligare. Nu är det mest Ewell som går omkring och håller oändligt antal monologer till ett ganska långsamt berättartempo. Något egentligt budskap eller ens poäng kommer inte direkt fram heller. Nä, absolut inte utan charm, men här blir det underkänt.
RustyFilm
2020-07-23
För mig är det här Marilyn Monroe filmen när hon stående på nått tunnelbansventilation galler får sin vita klänning uppblåst upp över benen. En klassisk bild som man sett hur många gånger som helst (även på filmens affisch). I filmen var scenen konstigt nog ej klippt som bilden vill visa. (bara en fånig detalj, men ändå) Nej, en tråkig föreställning är det för oss som gillar film. Det här är mest som en filmad teaterscen.
hsimpson
2020-07-17
Och där efter 14 sedda kom Wilders första (och förhoppningsvis enda) bottennapp. Tom Ewell spelar svagt och hans monologer är tröttsamma. Monroe är också en usel skådespelare, och har därtill utstrålning som ett kylskåp. Skittrist, tyvärr.
Visse93
2020-07-16
Skådespelet är bra men inte speciellt rolig. Detta är inte en av Billy Wilders bästa men det kan bero på att den är lite annorlunda i jämfört med vad han annars brukar göra. Komedi är speciellt inte hans typ av film men den är ändå värde en trea!
2019-10-14
Billy Wilders gubbighet är något som verkligen inte alls funkar för mig, påminner lite om Love in the Afternoon som inte heller alls lyckades tilltala mig. Lite märkligt, Billy Wilder är så fantastisk när han är bra, men detta är rätt dåligt och väldigt tröttsamt. Eller ja, har ju sina bättre sidor också. Men blir bara en etta.
myslas
2017-09-17
Det är väldigt sällan man kan säga att en film av Billy Wilder är tråkig men i detta fallet finns det inget annat sätt att beskriva den på. Inte ens Monroe kan rädda den från Tom Ewells eviga svamlande filmen igenom.
2016-10-28
En av Marilyn Monroes bästa!
MattiasStrand
2015-06-02
De första 15 minuterna var den överraskande underhållande men sen blommar gubbigheten ut på allvar tyvärr... Sen har jag heller aldrig riktigt förstått magin kring Marilyn. Ett plus dock för den fina scenografin och fotot!
Gigi1943
2015-02-06
Marilyn är ju söt som sockervadd och det är tack vare henne som man orkar se denna fåniga film, men som jag sagt tidigare "jag gillar egentligen inte komedier" ...
2015-01-05
Seven Year Itch baseras på en mer vågad pjäs men som genom den hårda censuren på 50-talet blev en tamare film. Med Billy Wilder bakom rodret och Marilyn Monroe så lyckades man ändå trycka fram ramarna för vad som man vågade visa på film vilket gör denna film betydelsefull i att förändra censurreglerna i USA. Jag gillar denna film och inte bara för Marilyn Monroe och en av de mest klassiska filmscenerna någonsin(se omslaget). Jag gillar den också för det trevliga manuset och Tom Ewall. 4-