3.2

Flickan på cafét

Lawrence arbetar för finansministern och har knappt tid att knyta skorna, än mindre att ha ett förhållande. Så möter han Gina, lika ensam som han, på ett Londoncafé. I ett infall tar han med henne till ett politiskt toppmöte i Reykjavik. Lawrence har ingen aning om vilken uppståndelse det ska komma att ställa till med.

Originaltitel The Girl in the Café
Regissör David Yates
Manus Richard Curtis
Genre 2000-tal, Romantik, Drama
Skådespelare Bill Nighy, Kelly Macdonald, Meneka Das, Anton Lesser, Corin Redgrave, Peter Rnic, Ken Stott, Wolf Kahler

Hen78
2013-05-16
Filmen berörde verkligen mig. Fina skådespelarinsatser, och en hel del komiska inslag i dialogerna mellan Nighty och MacDonald. Jag kunde på (lite) olika vis identifiera mig med båda karaktärerna. På det stora hela - I loved it!
saturday_sun
2010-12-17
Sömnigt om en äldre statstjänsteman som träffar okänd kvinna på ett kafé. Skådespelet är överdrivet och historien övertydlig. Dock fin kemi mellan skådespelarna. Svag trea.
MaraJade
2010-09-19
En bra film. Bill Nighy spelar ypperligt rollen som stel och timid engelsman.
largodil
2009-10-29
Det fantastiska skådespelet och kemin mellan Nighty och MacDonald lyfter denna film ur mängden. Men tyvärr så slänger manusförfattaren in alltför mkt klichéer mot slutet, vilket får filmen att sakta falla fran den femma den i början hade mot en fyra, där ribban hänger kvar på ett hårstrå... Men, sevärd är den verkligen!
Kiamal
2009-10-11
Bill N spelar riktigt bra!
TimBuckley
2009-07-10
(rek 3a) Denna film föll mig så gått som rakt i smaken i den ofta urvattnade genre den vadar uti. Då den både är varm och oförutsägbar, samtidigt som den lockade mig till flera skratt och pinsamhetsvridningar, och dessutom är ju filmen en liten söt och klok uppmaning till den tittande generationen att vakna upp och göra något åt vissa människors helvete. För det är tveklöst en uppmaning och inte en lätt misstolkad nationsglorifiering i budskapet ur mina ögon sett. Att sedan lägga in en klockrent skön Bill Nighty och genomsöt och udda krabat som Kelly Macdonald är precis vad som behövdes för filmen att lyfta. Förtjänar långt många fler siffror i bredd under "antal betyg"! Underbar bagatell! :)
Hando79
2008-10-21
Lågmäld och fin film..gillade den skarpt. Bill Nighy ar en mycket bra skådespelare det är oxa hon han spelar imot som jag glömt namnet på nu. Se den om ni har en stund över.
bernt.eriksson
2008-10-19
Gullig film, bra skådespeleri, en aning krystat politiskt , fast det var faktiskt lite roligt gjort. G8-möte på Island, hög tjänsteman och ung kvinna som av en slump träffas på ett cafe.
ludnis
2007-11-16
Bill Nighy spelar grymt bra!
thewaltz
2007-05-30
åh, mötet mellan lawrence och gina var så himla, himla fint, men det politiska kändes krystat. hade antagligen blivit ett högre betyg om de slopat "stoppa fattigdom"-tjafset och bara koncentrerat sig på den fumliga kärlekshistorien.