Flickan som lekte med elden

Lisbeth Salander återkommer till Sverige efter en längre tids vistelse utomlands, där hon dras in i en mördarjakt där hon själv är villebråd. Salander bestämmer sig för att göra upp med det förgångna en gång för alla. Hon ska straffa dem som förtjänar att straffas. Samtidigt har Mikael Blomkvist på Millennium fått korn på hett nyhetsstoff. Journalisten Dag Svensson och hans sambo Mia Bergman kan visa avslöjande fakta om en omfattande sexhandel mellan Östeuropa och Sverige. Många av de personer som utpekas i traffickinghärvan har högt uppsatta positioner i samhället.

Originaltitel Flickan som lekte med elden
Alternativ titel The Girl Who Played with Fire
Regissör Daniel Alfredson
Manus Jonas Frykberg
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Michael Nyqvist, Lena Endre, Ralph Carlsson, Paolo Roberto, Per Oscarsson, Annika Hallin, Sven Ahlström, Magnus Krepper, Noomi Rapace, Sofia Ledarp, Daniel Gustavsson, Tanja Lorentzon, Georgi Stajkov, Micke Spreitz, Yasmine Garbi

Skapad 2010-07-16 av frienatic
Både Noomi Rapace och hennes karaktär Lisbeth Salander tar steget fram i rampljuset i denna efterlängtade (?) uppföljare till Män som hatar kvinnor. Att filmen centreras kring Salander/Rapace ä...   Läs mer »

erik88
2019-08-02
Skön B-rulle juu..
2018-02-04
Inte min typ av film eller bok. Tycker att karaktären Lisbeth Salander är så otroligt överdriven, så nej tack..
Nalleman
2018-01-03
Klart sevärd!
2017-10-12
Florian1978
2017-09-09
Seg film med ett slut som inte känns tillfredsställande (OBS! Min recension syftar till filmens långa version).
widez
2017-05-23
Inte lika bra som den tidigare filmen i serien men den har sina stunder.
RustyFilm
2016-12-07
Den här andra delen av Millennium trilogin är minst lika fascinerande och spännande som den första delen men detta gäller boken. Filmatiseringen är inte lika bra här som för första delen (om det beror på Daniel Alfredsons regi eller den lägre budgeten eller nått annat vet inte jag). Hur som helst TV-versionen med hela 55min extra speltid har ju tillkommit och klippningen är bättre här (gynnsamt för filmen). Det är den längre utgåvan jag kollat senast. Noomi Rapace strålar ännu mer (vilket inte säger lite).
2016-08-02
Lite överdriven är den ju (ja, jag syftar på Niedermann och Paolo Roberto) men i övrigt en väldigt bra film. De andra två delarna är dock bättre.
AlbinWesley
2016-05-13
Som så ofta med del 2 i en trilogi är även denna något av en transportsträcka. Ibland ges dessa transportsträckor dock stort egenvärde, och den här håller absolut måttet, även om den inte når samma höjd som första delen.
fredagsfil
2016-04-08
Okej filmatisering på ett väldigt bra bokserie. Det bästa är ju Naomi Rapace och Stockholmsmiljöerna! Mikael Nykvist är väldigt tråkig och ointressant tyvärr.