3.5

Flickorna

Tre kvinnor är med i ett resande teatersällskap med Lysistrate på programmet. Pjäsens tema - kvinnofrigörelse, äktenskap, krig - griper in i de tre kvinnornas liv, och teater och verklighet blandas. De erfarenheter och idéer som kommer från pjästen tillämpas på olika stridiga förhållanden i deras respektive äktenskap.

Originaltitel Flickorna
Alternativ titel The Girls
Regissör Mai Zetterling
Manus Mai Zetterling, David Hughes
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Bibi Andersson, Harriet Andersson, Gunnel Lindblom, Gunnar Björnstrand, Erland Josephson, Frank Sundström, Åke Lindström, Stig Engström, Margreth Weivers, Leif Liljeroth, Ulf Palme, Ingvar Kjellson

Albion
2021-02-27
Idealismens tid 1968 och inte minst fanns en stark feministisk rörelse som här är smart och roligt paketerad och som presenteras med finess och skärpa. För det mesta. Jag tycker detta var uppfriskande och även om feminismen har tonvikten på andra sakfrågor idag så är debatten viktig. Och så måste jag ju hylla dessa många fina scener från Stortorget i min hemstad Karlskrona, väldigt trevligt. Stark regi och en gedigen rollinsats av då främst Bibi Andersson kanske. Betyget blir en 4:a
Stan
2021-02-04
Vi fattar. Män var redan skit 1968. Men detta var mycket trevligt och charmigt, vackra miljöer
andmoreagain
2019-10-20
Ett feministiskt virrvarr mellan teaterscen/vardagsliv och dröm. Av och med Bergman-skådespelare och som vanligt briljant utfört av Zetterling. Tyvärr blir det uttröttande och ja, tom lite väl endimensionellt efter ett tag.
Ful_fisk
2019-07-31
Rolig, elegant och påhittig. Skitbra, helt enkelt. Mai Zetterling fortsätter att imponera grovt.
yrkeschaufföre
2019-06-01
Oerhört ointressant historia men snyggt foto och många intressanta miljöer och bra skådespelare. Särskilt intressant var exteriören och interiören från Shopping ritad av Ralph Erskine. En stark tvåa för detta.
LillaBlåaMus
2018-03-24
Spretigt, stickigt och öronbedövande - men det var väl det som behövdes, och fortfarande behövs. Spännande form, snyggt foto, stjärnspäckad med en briljant Bibi Andersson i fronten. Högaktuellt ämne.
Memmem
2015-11-23
En film som både är vanlig spelfilm och spelad dokumentär. Den baseras löst på Aristofánes komedi Lysistrate, om kvinnor i Aten och Sparta, som sexstrejkar för att få slut på det Peloponnesiska kriget som varat i 20 år. Filmmanuset beskriver en uppsättning av omnämnda pjäs, bland annat i Kiruna, och hur en av skådespelerskorna (Bibi Anderson) vill diskutera pjäsen med publiken och om vad som senare följer. Manuset har en röd tråd, men hoppar annars hit och dit, och blir rätt så tjatigt till slut. Att regissören var djupt inblandad i den socialistiska kvinnokampen behöver man inte tveka om. En rad mycket duktiga svenska skådespelare deltar, men kommer inte riktigt till sin rätt. Där ser man vad viktigt manuset är. Bilderna är ibland intressanta, bland annat stadsvyerna från Kiruna, framför allt kyrkan, som utnämnts till Sveriges vackraste byggnad. Musiken märks knappt. Betyg: 1½
origC-J
2015-07-20
Tidstypiskt utfört, men koncept och hantverk är det inget fel på. Skönt spretig och ickekonventionell (även om det blir ett varv för mycket mot slutet) med ett starkt feministiskt budskap som behövs, även 50 (!) år senare. Pluspoäng för Kårsdraget (inte min egen alma mater bland studentorkestrar, men de syns för sällan på film!).
AlbinWesley
2015-02-06
Må kallas tuff, jag vill snarare hävda att berättargreppen med mekaniker och upprepningar gör filmen sammanhållen, den förmedlar sin agenda med bravur och finess. Mycket rolig, toksnygg, utomordentligt bra.
Raimo_1985
2014-04-22
Väldigt tidsenlig film. Plakat, extremt flummigt och megafoner så långt ögat når. Några riktigt sköna scener. Men väldigt tidstypiskt, men dessa stilgrepp var ju radikala på den tiden. Känns som det var så här det skulle vara. Men jag fixar inte att hålla nån uppmärksamhet uppe en längre stund.