3.5

Flickorna i Rochefort

Två systrar på jakt efter män i denna uppsluppna franska 60-talsmusikal.

Originaltitel Les demoiselles de Rochefort
Alternativ titel The Young Girls of Rochefort
Regissör Jacques Demy
Manus Jacques Demy
Genre Komedi, Musikal, Romantik, Drama, 60-tal
Skådespelare Catherine Deneuve, Gene Kelly, George Chakiris, Françoise Dorléac, Jacques Perrin, Michel Piccoli, Véronique Duval

KyLLo
2018-08-22
En färgstark musikal i vackra miljöer och härlig tidsanda. Den sprider sommarkänslor och jag är svag för en del av den franska musiken. Det är inte mycket som är verklighetstroget och äkta, utan det är mer teater och show. För min del hade den gärna fått vara mer återhållsam och inte så klämkäck hela tiden. Det är säkert en inspirationskälla till Ozons musikal 8 femmes, som jag tycker lyckas bättre med kontrasterna. En stark trea till Flickorna i Rochefort.
LadyFlanders
2018-08-13
En karamell. En väldigt söt och färgglad sådan, i förtjusande omslagspapper. Men du har glömt av den så fort du tuggat färdigt.
Albion
2015-12-28
Varmt, glatt och oemotståndligt charmig. Visst kan grundberättelsen kännas lite banal som musikaler ofta gör men det har åtminstone jag överseende med. Det känns alltid lite speciellt vemodigt att se Françoise Dorleac med tanke på hennes kommande livsöde. Sedan är förstås Michel Legrand och hans musik en stor favorit sedan tidigare. Gene Kelly kan jag dock tycka passar dåligt in i sammanhanget. Filmen får en 4; a i betyg.
haajen
2015-04-26
Helt underbar och galet välgjord. En film som det är nästintill omöjligt att inte tycka om! En färgexplosion som får en att må riktigt bra:)
ASSFACE
2015-04-19
Kläderna, frisyrerna, miljöerna och de flesta sång/dansnummer är underbara! Gillar inte när folk håller på och sjunger hela tiden, men här fungerade det!
Tonti
2014-05-30
Lite för showig och hårt estetiserad för min smak, den stora produktionen tar lite udden av spontaniteten. Fast en del partier är riktigt fina, särskilt ett tag runt mitten av filmen då det finns några sekvenser som verkligen lyfter.
pohjax
2013-09-13
Det bär nästan för mycket av det goda här!Technicolorupplevelse (typ), bra musik, snygga människor, kanonbra dans, franskt och lite knäppt..Handlar om just ingenting, men det spelar ingen roll för en inbiten musikalfantast :)
knytt
2013-01-07
Mysig! Perfekt film för att göra en januariförkylning uthärdligare.
Taliah
2012-05-27
Väldigt fin och färgglad, å sjukt mycket 60-tal :)
#54
2012-02-19
Fantastisk färgsprakande filmupplevelse, trots den banala historian. Jag gillar verkligen allt jag sett av både Demy och Varda.