2.6

Flightplan

Flygplansingenjören Kyle är på väg hem till USA från Berlin med sin dotter och sin döde make i hans kista. Kyle somnar och när hon vaknar är hennes dotter borta. Ingen på planet har sett till flickan och Kyle blir förtvivlad. Hon försöker söka igenom alla utrymmen på planet men stoppas av flygpolisen. Både besättning och passagerare börjar tvivla på att dottern var med på planet och Kyle inser att hon ensam måste lösa mysteriet.

Originaltitel Flightplan
Regissör Robert Schwentke
Manus Peter A Dowling, Billy Ray
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Jodie Foster, Peter Sarsgaard, Sean Bean, Kate Beahan, Michael Irby, Assaf Cohen, Erika Christensen, Shane Edelman, Mary Gallagher, Haley Ramm, Forrest Landis, Jana Kolesárová, Brent Sexton, Marlene Lawston, Judith Scott, John Benjamin Hickey, Matt Bomer

Skapad 2019-12-09 av
Flerfaldigt Oscarbelönade Jodie Foster har huvudrollen i denna mycket originella flygplansfilm. En historia som skiljer sig från andra filmer om flygplanskapningar. Produktionen är regisserad av de...   Läs mer »

Skapad 2019-12-08 av
Flygplan är något mycket osäkert just nu i vårt samhälle. Vi förknippar det med stress, ångest, rädsla och spänning. I synnerhet efter alla flygkrascher som sker samt attacken mot World Trace...   Läs mer »

Skapad 2019-10-29 av sweatheart86
Jodie Foster spelar en mamma som ska flyga med sin lilla dotter från sitt hem i Tyskland till sina föräldrar i New York efter makens traumatiska död. Hon går ombord på planet och sätter sig me...   Läs mer »

Merwinna
2019-04-20
Filmen var mycket spännande fram tills lösningen avslöjades, c:a en halvtimme före slutet. De lyckades lägga in hintar åt olika håll, och det var osäkert om man skulle tro på mamman eller inte, om hon inbillade sig eller inte, om det var en konspiration - och i så fall vilka som var inblandade i den. Det gick verkligen inte att ana lösningen! (Vilket i och för sig även berodde på att historien var väldigt orealistisk.) Men efter att man fick veta, tyckte jag inte att det var så intressant längre. Då blev det bara den vanliga actionfilmen med spring, förföljelse, våld, skjutande. Men filmen som helhet är ändå bra. Jodie Foster är lysande i rollen som den förtvivlade mamman, och Sean Bean har det perfekta utseendet för en flygkapten: erfarna, mycket maskulina, lite kantiga ansiktsdrag.
husberg
2018-04-20
Superspännande, paranoid Polanskistämning & tajt manus. En förskrämd men oövervinneligt beslutsam Jodie Foster illustrerar nödvändigheten av att alltid följa sin övertygelse, instinkt och förnuft trots omgivningens förkrossande fördömande och skepsis. Hennes okuvliga will2power fixar naturligtvis biffen till slut!
2017-09-12
som sagt, en flygplansfilm är ju alltid en flygplans film.. Denna film är riktigt bra med duktiga och melodiska Jodie Foster, som alltid ser lite sorgsen ut.

2017-03-07
Får en treer da det fins en viss spenning. Men handlingen er jo utrolig langsøkt for ikke å si lite troverdig. Foster er jo bra som vanlig.
2016-10-03
En väldigt bra film, mycket tack vare Jodie Foster.
BrutusBeefcake
2016-06-19
Nej detta var verkligen inget att hänga i granen. Börjar väl hyfsat men spårar ut mer och mer för varje sekund, och det är ingen utspårning i positiv bemärkelse. (4/15)
GNStudios
2015-02-01
Svårt att känna sympati för Kyle och man blir snarare irriterad på situationen. En stor irriterande detalj är att flygplansmodellen inte finns utan är byggd på ett helt orealistiskt sätt.
2014-11-12
En historia som griper tag i en...i alla fall till en början och jag förundras över mycket jag gillar Jodie Foster som skådis. Det enda man hoppas på är att filmen ska ha något nytt och överraskande slut men ju längre in i filmen man kommer så inser man att det kommer bli ett standardslut. Det positiva ligger i skådisarnas skickliga prestationer.
SatyreX
2014-09-14
Riktigt, riktigt bra film! Jodie Foster är lika bra som vanligt, handlingen är inte den vanligaste och att den är så oförutsägbar gör den extra bra. Kan se denna film om och om igen. :)
LacombeLucien
2014-05-30