2.7

Floden utan återvändo

Floden förenar en bonde som nyligen släppts ut från fängelset, bondens unge son och en amitiös sångeska. För att överleva måste de tre lära sig att övervinna sin vrede och lära sig att förstå och bry sig om andra.

Originaltitel River of No Return
Regissör Otto Preminger
Manus Frank Fenton
Genre Äventyr, Western, 50-tal
Skådespelare Robert Mitchum, Marilyn Monroe, Tommy Rettig, Rory Calhoun, Murvyn Vye, Douglas Spencer, Don Beddoe

myslas
2020-06-28
Cinemascope-fotot är vackert och det är kul att se Monroe i en annan roll än som dum blondin. Manuset har flera problem, framförallt när man ser filmen i en modern kontext. Inte minst hur ursprungsbefolkningen visas som blodtörstiga galningar som anfaller folk utan någon anledning alls. Det finns också en väldigt märklig scen där Mitchum ger sig på Monroe på ett våldtäktsliknande sätt (den avbildas till och med på postern!) och efter att han blivit avbruten så är allting ok efteråt. Som western har den ärligt talat inte särskilt många förtjänster, förutom fotot då.
Visse93
2020-06-24
Det var en väldigt bra western med äventyr, action och lite humor
RustyFilm
2020-06-08
Blev till att börja med stort imponerad av de skarpa och snygga naturbilderna i Technicolor och CinemaScope format, men detta intryck svalnade när det många tråkiga flottklippen mot bakprojektion började komma. Men visst man får betänka att filmen är över 65 år gammal. Vad det gäller storyn finns inte mycket positivt att säga. Det är ett förutsägbart drama i västernmiljö där Monroe agerar lite utanför hennes vanliga spelplan. Hon får även framföra några trötta låtar till gitarr. Musik i övrigt är mest gnisslande stråkar i enlighet med traditionell amerikansk 50-tals film.
2016-10-28
Ganska spännande och välgjord film. En av de bättre rullarna Marilyn Monroe medverkade i.
2015-01-05
Hela historien är inte helt ointressant men sett till förutsättningar med regissör och skådespelare så är kvalitén låg. Faktum är att det dröjer över en halvtimme innan det dyker upp någon slags konflikt i filmen som ska få mig som tittare att engagera mig i karaktärernas liv. Det finns scener som fungerar och engagerar men som helhet känns detta lättglömt. Robert Mitchum är duktig, 50-talsfilm har något extra och Marilyn Monroe är här, i mina ögon, mer attraktiv än någonsin. 2+
Spook
2013-04-26
ja marilyn är ju snygg :)
Astrojacob
2012-08-28
Ok att det är gammaldags råa könsroller men jag ger en blyg Fyra, bara för att få se Marilyn i seriös roll och Mitchum ge henne ryggmassage. Dessutom balanseras deras relation komiskt av den unge killen. Mitchum-Monroe-Fyra!
mazquara
2012-01-26
technicolor är ju alltid kul, men det var inte så mkt till handling...
jingoo
2011-06-19
Bra västern som är både sentimental och rå på samma gång. Fina naturscener och trevligt att se Monroe i en roll där hon inte är bimbo. Filmen lider kanske lite av gamla värderingar, men jag tycker det passar in i tiden där handlingen utspelas, förutom den sunkiga sista scenen som känns krystad.
AirikrStrife
2010-07-09
helt klart en av de bästa västerns före 1964, slår allt av john wynev (med undantag av förföljarna) Den råa berättelsen äger, miljön är vacker och resan är spännande, monroe och mitchum är lysande. Håller dock med om att det var lite konstigt med våldtäckten