3.2

Floden utan återvändo

Fem läkare ger sig ut på en fiskesemester i ödemarken och finner sig förföljda och sedemera jagade av underliga skepnader. Orginalversionen är 100 minuter, den klippta USA utgåvan är 89 minuter.

Originaltitel Rituals
Alternativ titel Creeper
Regissör Peter Carter
Manus Ian Sutherland
Genre 70-tal, Kriminalare, Skräck, Mysterium
Skådespelare Hal Holbrook, Lawrence Dane, Robin Gammell, Ken James (I), Gary Reineke, Murray Westgate, Jack Creley, Michael Zenon

2014-11-14
Snyggt, stabilt, skitigt och bra "vildmarksstämning", men det blir aldrig fullt så spännande som man kan hoppas. Dessutom är storyn onödigt krystad. Bra men långtifrån lysande. (8/15)
ItalyErik
2014-08-29
Spännande, tät och elak liten thriller från det goda 70-talet. Väl värd att se!
Arensberg
2013-01-31
blek kopia av delivererance

2012-10-31
otrolig film. obehaglig stämning som ligger och kryper i bakgrunden filmen i genom. fotot är snyggt men samtidigt så där härligt 70-tals skitigt:) riktigt bra film som tyvär är bortglömd av dom flesta. hal holbrook är fantastisk. ska man se den ska man skaffa sig code red utgåvan som jag gjort:)
2012-01-07
Bra och realistisk överlevnadsthriller som lätt kan jämföras med Deliverance. Min utgåva hade taskig kvalité, så kan inte säga att filmningen i naturligt ljus kom till sin rätt, men handlingen och främst skådisarna var det verkligen inget fel på. Vill gärna ha den här på en bra utgåva.
Mikka
2011-12-12
Helt okej för sin genre. Välspelad och lite klaustrofobisk. Jag tycker dock att slutet kunde ha förklarats bättre, och jag skulle inte vilja se den här igen. 3-

2011-10-04
Riktigt bra skådespelare. Håller verkligen fortfarande, även om vi sett det förut.
CinemaniaC
2011-09-27
Obehaglig och väldigt trovärdigt thrillerdrama, en slags kusin till 'Deliverance' med eget tema. Snyggt filmad, med atmosfärrik musik och enastående skådespeleri, varav Holbrook gör en av sina allra bästa prestationer i en för honom väldigt otypisk roll. Slutbilden i filmen när eftertexten rullar känns på en och samma gång upplyftande som klaustrofobisk. En förbisedd höjdare jag varmt rekommenderar för spänningssugna.
Ondskapt
2011-09-17
Späckat med stämning och fotot bjuder på en uppsjö av fantastiska miljöbilder som får det att dreglas i munnen. Stundtals obehagligt, men det är karaktärerna som är filmens starkaste punkt, då man faktiskt engagerar sig i deras öden. Bra slut också, en orättvist bortglömd pärla!
benoit
2011-08-27
Hur har man missat denna riktiga pärla? stenhård riktigt bra