3.2

Flörtkulorna

Jean-Claude och Pierrot är två småtjuvar på drift som stjäl vad de kan komma över från borgarklassen. En kväll när de "lånat" en bil, kommer de i handgemäng med ägaren och får Marie-Ange på halsen. Hon blir deras älskarinna samtidigt som hon söker efter sexuell tillfredställelse.

Originaltitel Les valseuses
Alternativ titel Going Places
Regissör Bertrand Blier
Manus Bertrand Blier, Philippe Dumarçay
Genre 70-tal, Komedi, Kriminalare
Skådespelare Gérard Depardieu, Patrick Dewaere, Miou-Miou, Jeanne Moreau, Brigitte Fossey, Isabelle Huppert, Christian Alers, Michel Peyrelon, Gérard Boucaron, Dominique Davray, Marco Perrin, Jacques Rispal
Filmnummer 19149

StureStenhög
2017-08-20
70-talet var sannerligen en annan tid, lägg till lite allmän franskhet på det, och man får en högst fascinerande filmupplevelse. Med tanke på den supermoralistiska tid vi lever i nu, så är väldigt befriande att få göra en tidsresa och se två osympatiska karaktärer svina sig igenom en hel film utan att minsta tillstymmelse till moralisk pekpinne syns till. Bäst ses nog det här som ett dokument över hur det kunde se ut när den tidens hippie-strömningar slog som allra mest fel. Förvisso förmänskligas de två huvudpersonerna lite under resan gång, och det är lätt att dras med av Depardieus karisma (kul att se honom så här ung), men att det är två skitstövlar vi har att göra med upphör aldrig att vara ett faktum. Mest av allt gillar jag ändå det här eftersom det inte finns några begränsningar och att man därför aldrig riktigt kan veta vart det ska ta vägen, det är så en film bäst håller mig engagerad. Den fullkomligt bedrövliga svenska titeln känns för övrigt också väldigt mycket som en produkt av 70-talet. Som tur är kan det dock knappast påverka betyget, som därför landar på en någorlunda stark trea
stgurgel
2016-10-23
Synnerligen vedervärdig :) Home invasion på hela omgivningen.
jlam
2016-09-08
Feministens ultimata lackmustest? En odyssé med två fantastiskt osympatiska mansgrisar, som ändå säkert uppfyller mångas hemliga sexfantasier ;) Undrar hur den hade tagits emot om den gjorts idag med typ Daniel Radcliffe och Brady Corbet i rollerna (ja, den ger Funny games-vibbar). Intresseväckande som film men simpel och smaklös.
mumblebird
2009-10-14
jag ångrar att jag såg denna film.. gillar verkligen inte hur osympatiska huvudollerna är..
MilkMonkey
2005-03-11
Musiken?! Den måste varit maximalt ohipp när filmen gjordes. Var den gjord för 40 åriga jazztomtar? Det skulle stämma med Kerouac-temat, men den var samtida så vilka skulle de identifiera sig med? skumt!