Flugorna på väggen

My får i uppdrag av en gammal vän på regeringskansliet att göra en dokumentärfilm om partikamraten, den liberale borgmästaren i Ravnskov. Hon får fria händer och tar till alla tillgängliga knep för att kunna dokumentera det som sker både officiellt och bakom låsta dörrar i rådhuset. När hon upptäcker att allt inte står rätt till i kommunen blir hennes film till en krutdurk och hennes liv hamnar i farozonen.

Originaltitel Fluerne pa væggen
Alternativ titel Flies on the wall, Fluerne pa vaeggen
Regissör Åke Sandgren
Manus Åke Sandgren
Genre Thriller, 2000-tal
Skådespelare Trine Dyrholm, Lars Brygmann, Kurt Ravn, Henrik Prip, Mogens Rex, Elsebeth Steentoft

Gigi1943
2014-02-03
Den här gången var inte Trine till sin fördel men Brygmann är ju super. Jag gillade inte det fladdriga fotot, hade de använt en häcksax???
Bellls
2009-12-16
Åååh, det är så störande! Varför måste en film som är så jävla skitbra spåra ur till en rent förbenad fjantighet? Verket hinner dock räddas och samla ihop sig en aning i slutscenen/-bilden som är mycket stilfull. Ändå kan man svårligen bortse från att handfilmat mysipys dokumentär-hemmavideo-feeling blandat med en fantastiskt spännande gåta, som inte blir för mycket, brutalt byts ut till en klassisk rysarjargong. Till alla manusförfattare som finns i hela världen: Det är ingen konst att flippa eller överdriva. Det gör jag dagarna i ända. Men jag vill inte ha det i filmer. Särdeles inte i filmer som artar sig svinbra (med sannare ord: som jag älskar efter halva). Det är billigt och lättköpt och väl beprövat, men ansträng er hellre. Nu kommer det här eventuellt att hålla mig vaken hela natten. Varför blev den inte renodlat lysande! Varför varför. Det är mer störande att en film inte är fullkomlig när den kunde varit det, än att en film är extravagant dålig. (PS: Filmen ger dock ett starkt stöd till min teori om att fiskare är sjuka i huvudet. Många ++++++++++++++++! DS.)
2008-07-29
Standard-thriller utan de sedvanliga danska kvalitéerna. Men den håller hela vägen, och Trine övertygar (igen). (7/15)
Minik?
2006-09-18
Häftig men lite stillastående till och från..
Toubkal
2006-03-22
My får i uppdrag av en gammal vän på regeringskansliet att göra en dokumentärfilm om partikamraten, den liberale borgmästaren i Ravnskov. Hon får fria händer och tar till alla tillgängliga knep för att kunna dokumentera det som sker både officiellt och bakom låsta dörrar i rådhuset. Ganska snart upptäcker hon att allt inte står rätt till i kommunen och filmen utvecklas till en psykologisk thriller. Användandet av Mys egna skakiga videosekvenser ger en ytterligare närvaro i skeendet. Filmen hade kunnat få en femma om det inte varit för det alltför ofta återkommande redigerandet av råfilmen i den bärbara laptopen. Det blir helt enkelt lite tjatigt. Men en fyra får filmen.