3.1

Flugornas herre

Ett tjugotal unga pojkar lider skeppsbrott och hamnar utan vuxna på en öde ö. Succesivt formas de av vildmarkens primitiva förutsättningar.

Originaltitel Lord of the Flies
Regissör Harry Hook
Manus Sara Schiff
Genre Drama, Thriller, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Balthazar Getty, Chris Furrh, Danuel Pipoly, James Badge Dale, Andrew Taft, Edward Taft, Gary Rule, Terry Wells, Braden MacDonald, Angus Burgin, Martin Zentz, Michael Greene, Bob Peck, Brian Jacobs, Vincent Amabile, David Weinstein, Chuck Bell

RustyFilm
2022-11-08
Filmen är baserad på en 50-tals roman av William Golding (nobelpristagare i litteratur 1983). Romanen har filmatiserats minst en gång före denna, (1963). Jag vet att romanen (ibland även filmen) använts som undervisningsmaterial i skolorna (detta har dock aldrig drabbat mig). Filmen vars handling bärs av barn (i mellanstadieålder) i en miljö lik den i Robinsontävlingarna i TV, bjuder på en föreställning med pervers och sadistisk illvilja. Kan tycka att det inte är nått som behövs tillföras mellanstadieelever, men idén med detta är troligtvis att få en trigger för efterföljande diskussion om mobbing och gruppbildningar. Eftersom både romanen och bägge filmerna gått mig förbi genom livet (detta även om man hört många referera till den) var det intressant att kolla men nån cineastisk höjdpunkt är det inte.
Stan
2020-04-16
Höjer. Hade glömt hur surrealistisk den är och hur jävla bra barnskådespelarna är. Vulgärt språk och hänsynslös
KyLLo
2019-01-17
En klassiker med lite Stand By Me-känsla.
origC-J
2017-11-17
En hyfsad filmatisering, men det beror ju på den utmärkta förlagan. Att göra pojkarna till elever på en militärskola öppnar för intressanta problematiseringar, som givetvis inte infrias. De verkar inte ha lärt sig mycket disciplin eller lojalitet på den där skolan... Pluspoäng för trevlig filmmusik.
2017-09-12
Jag gillar den här filmen, som naturligtvis är en klassiker, men ska jag var ärlig så gillar jag den äldre versionen från (1963) bättre än den här, men som sagt var den här filmen funkar med.
2016-09-18
Fick se denna i skolan en gång och fastnade för den. En väldigt bra och vägjord film med ett bra budskap. Skulle vilja läsa boken också.
swecarlsson
2015-04-27
En mycket bra film, har sett den flera gånger och den är fortfarande lika bra. Mycket tänkvärd och moraliskt skrämmande film. Barn är elaka varelser... Mycket Stark trea!
silvertrain
2015-01-07
En riktigt bra och hemska film! Hemsk på ett positivt sätt. Är väldigt tankeväckande och obehagligt med tanke på att det som händer mycket väl skulle kunna ha hänt i verkligheten! Riktigt creepy! Tänk att,även barn kan bli psykopater! Får en stark trea!
2014-11-09
Jag har läst boken flera gånger och läser den just nu för mina elever och vi kommer sedan också att titta på filmen tillsammans. Ett otroligt viktigt verk både som bok och film. Väldigt stark med viktiga budskap och värderingar.
dudson
2014-02-23
Grym film som visar vad som händer i skallarna på dessa äckliga snorungar när all moral&samvete försvinner. sen mkt bra barnskådisar.