2.7

Flykt genom öknen

Tre bankrånare på flykt undan rättvisan flyr genom öknen och finner där en döende kvinna. De lovar henne att ta hand om hennes nyfödda barn. De tre männen börjar en farlig vandring genom öknen för att rädda barnets liv och riskerar samtidigt sin frihet och sina liv.

Originaltitel 3 Godfathers
Alternativ titel Three Godfathers
Regissör John Ford
Manus Laurence Stallings, Frank S Nugent
Genre 40-tal, Drama, Western
Skådespelare John Wayne, Harry Carey Jr, Pedro Armendáriz, Ward Bond, Mae Marsh, Jane Darwell, Mildred Natwick, Hank Worden

Lotso
2017-12-04
I sin helhet är 3 Godfathers en lite annorlunda westernfilm. Den är inte så mycket för äventyret och skjutandet. Vilket gör att den inte är så värst underhållande ibland, och kan bli lite långsam. Men det märks att John Ford brydde sig om originalmaterialet, och hjärtat är på rätt plats under hela filmen. De tre rånarna är sympatiska och vi hejar på dem. Även innan bebisen dyker upp. Den är värd en titt, för att se något annat inom westerngenren. Speciellt om du älskar John Wayne, som för övrigt gör en bra insats. Även ifall den inte skriker jul. Så är budskapet och moralen, som givet och taget från vilken julfilm som helst.
NtoNW
2012-12-12
Ganska patetisk berättelse med svaga skådespelarinsatser. Blev lite väl förutsägbar när barnet hittats. Detta är inget jag kommer att minnas.
Jannebanan
2012-07-19
Börjar bra i traditionell westernstil, men urartar ganska snart till något slags drama. Synd för första 30 minuterna är riktigt bra!
Tonti
2010-12-25
Egentligen en dussinfilm men det roliga i tre cowboys och en baby mitt ute i öknen gjorde mig trots allt ganska nöjd. De påklistrade bibelreferenserna var också rätt skoj och detta är ju faktiskt ingen film att ta på särskilt stort allvar.
storhemulen
2008-04-08
Helt OK.
snoqalf
2006-12-05
Första halvan låg på en stadig tvåa, men sen blev det alldeles för mycket kristen crap av det hela.
Dr
2006-04-17
obs filmtipsare; det här är INTE ännu en maffiasnarkare av Scorsese.
Bomkia
2006-02-28
Ganska bra skådespelarinsatser och ganska gulligt.
origC-J
2005-08-16
Väl sentimentalt här och var, men filmen flyter på nästan perfekt. Och kom igen; John Wayne som barnskötare...
dido
2002-11-21
så töntig och klyschig att det blir roligt!