2.8

Flykt i natten

Baserad på en sann händelse som utspelade sig 1979. Två män bestämmer sig för att fly kommunismen i Östtyskland. De bygger en luftballong där de tänker fly med sina familjer över gränsen till Västtyskland.

Originaltitel Night Crossing
Regissör Delbert Mann
Manus John McGreevey
Genre 80-tal, Familjefilm, Drama
Skådespelare John Hurt, Beau Bridges, Jane Alexander, Doug McKeon, Keith McKeon, Ian Bannen, Glynnis O'Connor, Geoffrey Liesik, Michael Liesik

Starkbröl
2022-10-16
Heroisk krigsfilmsmusik inleder filmen, och även i övrigt hanteras filmen ungefär som en "flykt från tyskt fångläger"-film av andravärldskrigssnitt, fast i jätteformat och med en stark känsla av brittisk 70-talsserie. Den nyare versionen "Flykten från DDR" (2018) är ganska mycket överlägsen på alla sätt, till exempel mindre teatralisk, och i den pratar också alla tyska. Men en del intressanta val har gjorts, som är värda att jämföra: denna film är till exempel mer färgglad och människorna framstår som friare totalt sett. En del är faktiskt också mer historiskt korrekt, till exempel är det allra första försöket (där de använder fel material för att sy ballongen) med. Och så finns det några snygga mänskliga detaljer, som när en kvinna vill städa huset innan flykten för att polisen inte ska tycka att hon är en dålig husfru. Men tempo saknas, och den känsla av ständig övervakning som den modernare filmen lyckas få fram blir här mest till Stasi-incidenter som liknar "maffian kommer på besök" eller nåt. Även detta liknar de där gamla fånglägerfilmerna, med grabbarna i skönt gemyt på insidan som gräver sina tunnlar medan de småkorkade och brutala vakterna ibland dyker upp för att sätta käppar i hjulet. Vad som är historiskt korrekt här, det vet jag inte. Som familjefilm är kanske denna äldre version faktiskt bättre då den har den där gammaldags äventyrsfilmskänslan; i övrigt vinner 2018-versionen på knockout.
jonbo
2016-11-30
Funkar väl ändå.
Oskar16
2010-02-28
Hyfsat bra film i sin helhet. Kunde ha varit lite bättre, men den duger. Klart minus för det engelska talet som drar ner på filmens realism. Pratade t.ex. östtyska gränsvakter engelska med varandra?
CinemaniaC
2004-07-14
Hyfsad film. Var lite för långsam ibland. Goldsmiths musik var som den oftast är, briljant.