2.7

Flykt till seger

Under andra världskriget får krigsfångar möjlighet att spela en match mot de tyska soldaterna. Krigsfångarna planerar att rymma i halvtid.

Originaltitel Victory
Alternativ titel Escape to Victory, Den sista flykten, Den sista matchen
Regissör John Huston
Manus Evan Jones (II), Yabo Yablonsky
Genre Krig, Action, Drama, 80-tal
Skådespelare Max von Sydow, Michael Caine, Sylvester Stallone, Pelé, Daniel Massey, Tim Pigott-Smith, Julian Curry, Clive Merrison, Carole Laure

Solidus
2018-05-04
Knäpp idé, men charmig fängelse/sport-film som inte tar sig själv på alldeles stort allvar. Sköna rysningar ges när Caine och Sydow delar scen med varandra och filmen är en sevärd underhållning som funkar utmärkt för en stund tidsfördriv.
Murvel48
2018-04-21
Oj, vad den här filmen kändes omodern för att vara gjord 1981. Det kändes mer som en typisk äventyrsfilm från tidigt 60-tal. Den är dessutom seg och tråkig och skådespeleriet är i träligaste laget. Vid det laget hade ju tidlösa mästerverk som Gudfadern, Chinatown och Alien sett dagens ljus. Flykt till seger känns jämförelsevis otroligt nattstånden.
Afflicter
2018-04-16
En ganska skön historia faktiskt. Slys flykt från fånglägret är riktigt spännande.
Raimo_1985
2016-06-14
Tokigt och slarvigt med allt vad det innebär med rekvisita och jag vet inte allt... Men jag kan inte motstå denna bortglömda (?) sköning med Stallone, Caine och självaste Pelé! En härlig film.
Grillo
2014-07-11
Måste säga att det här ändå var bättre än väntat. Mitt under fotbolls-vm är det här förstås en tacksam film att se, speciellt så här snart efter matchen Tyskland-Frankrike... Även intressant att den här filmen gjorts om i verkligheten när Sverige tog igen 0-4 mot just Tyskland 2012, även om det kanske inte är världens mest pekåiga påstående... Underhållande och lagom välgjord parentes, och ett väldigt märkligt upplägg för en sportfilm, väl värd en trea.
Salvation_Mind
2014-05-17
Charmig anekdot i filmhistorien, lite larvig men underhållande men borde ha klippts till 90 minuter på sin höjd.
2012-06-28
Brokig samling skådisar om en fotbollsmatch under WWII, lika udda som det låter. Men det här är ett utmärkt matinédoftande actiondrama som faktiskt håller ihop sig bra. Allas beteende med tanke på kriget är naturligtvis helt ologiskt, men det är lätt att ha överseende med då det i praktiken var detsamma i den hyllade klassikern Den stora flykten
matsymats
2012-05-29
Stor humor att publiken har 80-talskläder på sig. I övrigt en märklig historia.

2012-04-12
Den märkligaste rollistan någonsin, med bl.a. Sly, Pele(!) och Caine. Storyn känns i stora drag igen från massor annat, istället vill jag fokusera på Sly och det faktum att han är målvakt. Det är inget fel med det naturligtvis men ändå vansinnigt kul och oglamoröst på många sätt. Det är som att Rocky skulle vara cutman.
Sznax
2012-03-03
Den person som kom på idén borde ha tänkt om. För ingenstans skulle idén funkat. Det är hela tiden problemet, att man inte lyckas få ihop det. Manuset är inte dåligt (mest oinspirerat och fantasilöst) och alla kända fotbollsspelare blir lite av ett störningsmoment (även om Pelé faktiskt inte är en dåligt skådis). Själva fotbollsmatchen är ganska tråkigt ihopsatt. Jag undrar vad Huston tänkte när han ville göra filmen. Betyg 4.0