3.3

Flykt undan våldet

Roth och hans familj lever ett stillsamt liv i en liten by i tyska alperna under början av 1930-talet. När nazisterna kommer till makten så splittras familjen.

Originaltitel The Mortal Storm
Regissör Frank Borzage
Manus Claudine West, Hans Rameau, George Froeschel
Genre 40-tal, Drama
Skådespelare James Stewart, Margaret Sullavan, Frank Morgan, Robert Young (I), Bonita Granville, Irene Rich, Maria Ouspenskaya, Ward Bond

Ful_fisk
2017-02-14
Hollywoodsk skildring av hur nazismen tog grepp i Tyskland som dels bör hyllas eftersom den tog skoningslös ställning mot nazismen innan USA själva gjort det, men också kan kritiseras eftersom berättarstrukturen är ganska så simplifierad och svartvit. Men visst, förmodligen gick det inte mycket bättre till när det begav sig, så man ska nog inte vara för hård. Mycket fin slutscen. James Stewart är alltid härlig, och Sullavan är bra. En trea.
bubblo
2016-01-19
Intressant att se en såpass tidig och samtida skildring av nazisterna obehagliga framväxt
goeran
2015-09-04
Propagandainslagen i Frank Borzages The Mortal Storm från 1940 är ganska fyrkantiga och enkelspåriga men filmen duger väl för en stunds underhållning.
andmoreagain
2015-08-30
Bra, effektiv story men kanske ändå lite väl enkelspårig. Bra att James Stewart är med och styr upp det hela.
Astrojacob
2012-11-26
Jag spetsar med en stark Fyra. Storyn, miljön, tonen, stämningen och inte minst Stewart med sin blyga charm och Sullavan i sin bästa roll? Både viktig och intressant med tanke på att den gjordes innan fasorna blev till grym verklighet i Europa. Obehaglig men bra var den en fullträff för mig. Femma som sagt. Läste på Imdb att Hitler hatade den o den stoppades i Tyskland...
Zeds2003
2011-11-16
Tankvärd film! Intressant vinkel ändå utifrån vad som kan ha hänt inom en familjs relation pga kriget.
Mexikanen
2010-09-01
Håller med om att det är kul att se en film som inte bara handlar om judarna under andra världskriget. Filmen gick väldigt snabbt att se. Kändes nästan för kort. Vissa skådespelare är medelmåttiga medan andra är riktigt bra. En fyra förtjänar den.
#54
2009-11-16
Borzage har kanske inte Riefenstahls estetiska sinne, men denna film berör betydligt mer än den senare förlorande sidans propaganda. Stewart är som alltid att lita på.
Czechflash
2006-12-30
Hade förväntat mig mer av denna film som utspelar sig under 30-talets Tyskland som allt mer övergår till nazismen. Kommer igång efter en halvtimme eller så och har en del bra sekvenser, men når inte upp till klassiker nivå. James Stewart är bra som vanligt, men han är tyvärr med för lite.
Bomkia
2006-03-06
Stundtals väldigt skrämmande känsla i den här filmen och Stewart är lysande som vanligt, men de uppenbara propgandistiska undertecknen förstör. 3+