3.6

Flykten från Alcatraz

1960 lär tre fångar ha lyckats fly från det berömda fängelset i San Franciscobukten, vilket har resulterat i detta fängelsedrama.

Originaltitel Escape from Alcatraz
Regissör Don Siegel
Manus Richard Tuggle
Genre Kriminalare, Drama, Action, Thriller, 70-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Fred Ward, Patrick McGoohan, Jack Thibeau, Paul Benjamin, Roberts Blossom, Larry Hankin, Bruce M Fischer, Frank Ronzio

Skapad 2019-10-13 av BobbyPeru
1971 kom Dirty Harry. Den filmen inledde ett framgångsrikt samarbete mellan Clint Eastwood och regissören Donald \"Don\" Siegel. Åtta år senare kom fängelsefilmen Escape from Alcatraz. Året inna...   Läs mer »

Nalleman
2017-11-27
Ett gott stycke spänning och underhållning klart värt att se.
RustyFilm
2016-12-09
En spännande fängelse/flykt film som kom 15 år innan "Nyckeln till frihet". Filmerna är till handling ganska lika även om ”Nyckeln” är några snäpp vassare.
lekke
2016-06-25
Mja, det är väl lågmält spännande men detta har inte åldrats särskilt väl. Se mycket hellre "Le Trou" för en mkt bättre fängelseflykt.
Muskelkungen
2016-03-09
Inte så spännande egentligen. Lite väl mycket bastuklubbskänsla. Var alla banditer gamla pälsbevuxna gubbar på sextiotalet?
Astrojacob
2016-03-03
Håller gott fortfarande. Clintan levererar utan att prata. Mys-Fyra.
#54
2015-11-14
Mycket spännande under sista tredjedelen.
Engravadlax
2015-05-05
Det är en långsam, lågmäld film, och ingen presterar speciellt starkt. (5/10)
saugox
2015-01-18
Tiden har inte varit nådig mot den här filmen. Alldeles för långsam och utdragen första akt, stundom tråkig. Men fängelseflykt är alltid spännande och Clintan gör ett bra jobb, även om det är en av hans mindre dynamiska roller.
2014-11-02
En av Clint Eastwoods allra bästa filmer. Detta är ett litet mästerverk. Filmer har minimal dialog, men en utmärkt handling. Alla val av skådespelare av perfekta, Clintan själv gör här en av sina bästa rollprestationer. Andra minnesvärda karaktärer är Frank Ronzio som Litmus (scenen när han lurar nya fången Butts att han är Al Capone är underbar).
AlbinWesley
2014-09-09
Visst är den väldigt bra, men jag tycker inte dramaturgin är riktigt på topp. Vidare har jag större favoriter bland både tidigare (Bresson) och senare (Parker) fängelsefilmer som jag håller högre vilket gör denna mindre intressant. Men absolut, gediget, och vissa scener är fullkomligt lysande.