2.4

Flykten från apornas planet

Tre apor flyr från apornas planet och landar på jorden 1973. Människorna får reda på jordens katastrofala framtid och vissa beskyller aporna.

Originaltitel Escape from the Planet of the Apes
Regissör Don Taylor
Manus Pierre Boulle, Paul Dehn
Genre Familjefilm, Science Fiction, Drama, Action, 70-tal
Skådespelare Roddy McDowall, Kim Hunter, Bradford Dillman, Natalie Trundy, Eric Braeden, M Emmet Walsh

2017-10-24
martineden
2017-07-24
[rek. 2] Problemet med uppföljare är vanligtvis konsten att koppla den nya delen till den gamla och sedan hitta nya perspektiv, där man har nya saker att säga. Denna uppföljare gör detta på ett lysande sätt! Den förlitar sig på McDowalls och Hunters fina kemi och skådespel. Tycker om filmens struktur: den börjar som en komisk persons out of place, som subtilt kopplas till apornas behandling av människorna i första filmen, men blir sedan mer allvarlig i tonen. Musiken är mycket bra och jag gillar även dialogen och faktumet att antagonisten är nyanserad, det vill säga inte helt och hållet ond. En mycket bra tredje del! 4.
Solidus
2017-07-23
Del tre i filmsagan bjuder på en positiv överraskning. Till en början rör man sig inom komedins område, för att sedan elegant glida över till thriller-formatet. Underbara karaktärer, välskrivet manus, spänning samt gripande. Den tredje delen tar sig nästan till samma nivå som första filmen. Mycket bra!
Solidus
2017-07-23
Del tre i filmsagan bjuder på en positiv överraskning. Till en början rör man sig inom komedins område, för att sedan elegant glida över till thriller-formatet. Underbara karaktärer, välskrivet manus, spänning samt gripande. Den tredje delen som tar sig nästan på samma nivå som första filmen. Mycket bra!
hsimpson
2015-12-28
Ja, det här var bra mycket bättre än den första uppföljaren. Underhållningsvärdet är helt okej. Stabil trea.
2015-12-07
Efter den oerhört svaga och enligt mig totalt misslyckade tvåan så överraskar detta ordentligt. Inledningen är krystad och funkar inte särskilt bra, men har man överseende med det tycker jag det hela hanteras väldigt bra.
Redwood
2014-10-02
Filmerna Escape, Conquest och Battle utgör egentligen en egen trilogi, skild från de två tidigare. Escape är mycket spännande och nervig I sann sjuttiotalsanda,
Kriffot
2014-10-01
Börjar som buskis sen blir det totalt ointressant.
idd
2014-09-30
Bedrövlig parodi på de två första filmerna. Som Arnold i klappjakten ungefär..
2014-05-10
Mer komik och drama och mindre sci-fi och äventyr. Utspelas i 70-talets L.A, så ingen futuristisk charmig scenografi att vänta här. Ändå en hyfsad uppföljare som trots många lösa trådar ändå får ihop det i slutändan.