2.9

Flykten från framtiden

Innevånarna i en fjärran framtid bor i en stad, styrd av en dator, helt isolerad från omvärlden. Datorn reglerar befolkningen genom att alla som fyller 30 skall avrättas. Logan jobbar som Sandman, en av dem som jagar de som fyllt 30, får ett uppdrag av datorn att söka upp avfällingar som tros ha lyckats fly staden och för att att infiltrera dem, måste Logan själv bli jagad.

Originaltitel Logan's Run
Regissör Michael Anderson
Manus David Zelag Goodman, George Clayton Johnson, William F Nolan
Genre Drama, Romantik, Science Fiction, Fantasy, 70-tal
Skådespelare Michael York, Peter Ustinov, Richard Jordan, Jenny Agutter, Roscoe Lee Browne, Farrah Fawcett, Michael Anderson Jr

myslas
2020-01-25
Första halvan är underbar med lysande scenografi och bra action. Dessutom ett riktigt skruvat och futuristiskt soundtrack av Jerry Goldsmith. Dessvärre är andra halvan till största delen rätt trist och kunde ha kortats ner betydligt. Gillar den ändå till största delen.
ilgoga
2018-02-19
Riktigt trevlig scifi av den gamla skolan! Det är snyggt och pyskotiskt!
norenorama
2017-06-17
Kan tänka mig att novellen är bättre då det är en cool idé.
SID6581
2017-04-18
Vackra små modelljärnvägar och najsig dekor, i stora delar helt okej film, men sen känns det lite som finalen blir ihoptryckt och för många trådar ligger lösa. Vem var det liksom som omformade hela det sluta samhället och varför börjar saker explodera utan anledning, var det Logans frisyr som var too epic.
zonk
2017-02-24
ett par tre småtta små hål i plotten här o där
karlmats
2016-10-10
Snygga pastellfärger och en klar 70-talsvibb från denna sci--fi-rulle vars idé nånstans ändå är en bra grogrund för en intelligent samhällsskildring. Tyvärr flippar det väl lite för mycket efter ungefär 40 minuter och vi får en historia som inte känns speciellt sammanhängande i sina idéer. Framtidens datorer verkar inte ha hottat upp sina interface trots AI:n och de kanske borde jobba lite på säkerhetsmekanismerna i den här staden. Annars verkar det ju lite roligt att leva loppan ända in i kaklet, kanske vore nåt att ta fasta på. Plåtgubben i den helt slumpmässiga isgrottan var rolig om än lite malplacerad. Nej, nånting klickar inte även om det var ganska underhållande till en början, det får bli en stark 2a.
2015-10-25
Tycker den börjar riktigt bra men sen dras det ut alldeles för mycket samtidigt som det ger väldigt lite sista 45. Stark tvåa!
jallek
2015-01-30
Stabil mys-sci-fi som i slutända blir lite händelselös.
Engravadlax
2014-07-02
Haha.
inchris
2014-06-11
Har känt till den här sedan jag läste om den i 101 Sci-fi filmer du måste se innan du dör. Gillar att den har en del att säga om vårt nutida samhälle där alla är rädda för att bli äldre. Fördel att den här spelats in i Texas med.