3.1

Flykten från hönsgården

Medan kycklingarna på den grymma Mrs. Tweedys gård drömmer om ett bättre liv planerar den smarta hönan Ginger att fly för gott. Det enda problemet är att kycklingar ju inte kan flyga... eller kan de det? Varje flyktförsök misslyckas ända tills den flygande cirkustuppen Rocky en dag kraschlandar i hönsgården.

Originaltitel Chicken Run
Regissör Peter Lord, Nick Park
Manus Karey Kirkpatrick
Genre Animerad, Familjefilm, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Julia Sawalha (röst), Mel Gibson (röst), Jane Horrocks (röst), Miranda Richardson (röst), Tony Haygarth (röst), Lynn Ferguson (röst), Phil Daniels (röst), Benjamin Whitrow (röst), Timothy Spall (röst), Imelda Staunton (röst), John Sharian (röst)

Skapad 2019-11-13 av othis
”Blott de tama fåglarna har en längtan. De vilda flyger.” Det välkända Diktoniuscitatet kunde gott stå som motto för herrar Lords och Parks animation ”Flykten från hönsgården” .Filmen til...   Läs mer »

2018-01-01
För att vara barnfilm är den den helt ok, när det begav sig!!
2017-10-17
Ful_fisk
2017-10-11
Mysig, rolig, och dramatisk familjefilm av hög kvalitet! Det tog hela 17 år för mig, ett fan av Wallace och Gromit och dess filmiska släktningar sedan barnsben, att se denna film, och jag är mycket glad att jag till slut fick tummen ur. Skitbra!
TheHorrorfan
2016-11-05
Väldigt spännande och rolig film.
myslas
2015-02-22
Funny! Men inte riktigt så bra som jag mindes den.
2014-10-30
Riktigt lyckad "lergubbs" historia som faktiskt känns som ett välbehagligt avbrott mot vanligt tecknat. Handlingen är bra, faktiskt riktigt bra och kommer att tilltala gammal såväl som ung. Karaktärerna är många och olika vilket gör att det ständigt finns något att dra på smilbanden till. 4-
Noseman2005
2012-09-02
Välgjord historia som kan sägas behandla livet i fång- och koncentrationsläger under 2:a världskriget, berättat med hjälp av höns. Tyvärr känns den lite platt när man reflekterar över vad man sett, vilket förhindrar mig från att sätta en femma, men det är helt klart en film som kan rekommenderas till de flesta.
Xenox
2012-08-02
Underhållande familjefilm.
Solidus
2012-05-16
Efter flera animerande kort-och reklamfilmer var det dags för Peter Lords och Nick Parks första animerande långfilm: "Chicken Run". Verket kommer inte in i samma nivå som "Wallace & Gromit - Varulvskaninens förbannelse", men det är ändå ett imponerande jobb som Nick Park och Peter Lord har fått ihop. Välgjord arbete, brittisk charm och en klockren Mel Gibson i rollen som Rocky. Trevligt och underhållande.
recencent96
2012-03-14
Hemsk i början, men sedan övergår det till en mysig familjefilm.