2.7

Flykten från jorden

En hotande kollision med en planet som hamnat ur sin bana, kan leda till jordens undergång. Regeringen vägrar lyssna på forskarna, men privata affärsmän finansierar byggandet av ett rymdskepp som kommer att föra ett begränsat antal människor till en annan planet för att skapa en ny civilisation. När domedagen närmar sig kämpar de mot tiden och mot paniken hos dem som kommer att lämnas kvar. Kollisionens eventuella pulveriserande effekt, de enorma flodvågorna och förgörande jordbävningarna samt den slutliga kraschen bildar ett rysarscenario av förstörelse. Balansen mellan dramatiken i de mänskliga relationerna och planetsystemen består när handlingen förs framåt till ett fascinerande, oförglömligt klimax. Filmen vann en Oscar för sina spektakulära specialeffekter.

Originaltitel When Worlds Collide
Regissör Rudolph Maté
Manus Sydney Boehm
Genre Science Fiction, 50-tal
Skådespelare John Hoyt, Barbara Rush, Larry Keating, Richard Derr, Peter Hansen, Rachel Ames, Frank Cady, Hayden Rorke, Alden 'Stephen' Chase

norenorama
2021-02-14
Helt okay, sjukt hur många nutida katastrof filmer har lånat saker rakt av från denna. Stunted med helikoptern var fan galet dock, exakt 0% chans att någon filmstudio på planeten skulle ha tillåtelse att göra samma sak idag.
2015-06-08
Makalösa effekter för att vara en film från 1951, men det hjälper inte då detta enkla och rafflande koncept mest bara pratas bort av gubbar i grå kostymer. Det är fräsigt när det väl händer något, tyvärr är det alldeles för lite av den varan.
AlbinWesley
2013-11-07
Rätt standardbra 50-tals-sci fi. det är framför allt att den är i färg även om den är från 51, och de makalöst snygga specialeffekterna som får den att stå ut från mängden.
Rune2000
2013-08-07
En imaginär liten sci-fi som visar en intressant syn på rymden innan det första människan fick utforska den!

2011-12-14
efter en första titt är det klart en 4a. lite tunn dock men charmig
Mikka
2011-09-29
Kan tillägga att den blir visserligen aldrig tråkig, men den lyckas heller inte bli spännande vilket är synd. Med en sån story borde det inte vara så svårt.
Mikka
2011-09-29
Naturkatastroferna är faktiskt riktigt snyggt gjorda och jag är lite svag för katastroffilmer. Det är mycket som inte håller i den här, men den blir aldrig tråkig så den får en svag trea.
Astrojacob
2010-11-26
Väldigt B och ambitiöst men en del coola effekter och hyfsat kuslig teori ger en bra Trea i alla fall. Synd bara med ett abrupt slut o usel slutscen. Kändes som en mix av "Day after tomorrow" , "Deep impact" o "Armageddon" men saknar charmen från ex "War of the worlds" eller "The day the earth stood still". Kul måste ändå för den som älskar de gamla b-sci-fi-filmerna.
pufred
2009-08-19
Handlingen är väl rätt intressant sådär. Typ Noaks ark till rymden. Men så naivt klyschig, slutet drar ned till en 2:a, men scenerna där de pratar i FN på alla språk och tidningsrubrikerna samt scenerna där det blir översvämningar och vulkaner gör de nästan bättre än i dagens klyschor typ independence day osv. så jag höjer till en 3.a.
isecore
2009-03-07
Supernaiv 50-talsklyscha. Handlingen är egentligen lövtunn och hela filmen genomsyras av vansinnigt banala saker. Kitschigt så det förslår!