3.3

Flykten från New York

Året är 1997 och New York har förvandlats till ett enda stort fängelse. USA:s president kraschlandar i staden och den livstidsdömde krigsveteranen Snake Plissken får uppdraget att hämta ut honom.

Originaltitel Escape from New York
Regissör John Carpenter
Manus John Carpenter, Nick Castle
Genre Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Harry Dean Stanton, Adrienne Barbeau, Tom Atkins, Charles Cyphers

Skapad 2019-12-19 av ray
Året är 1997. Jordens brottslighet har ökat med 400%, och New York har förvandlats till ett gigantiskt fängelse, helt avskuret från omvärlden. De som kommer dit kommer inte ut igen. Av misstag ...   Läs mer »

karlmats
2020-07-06
Det var över 10 år sedan jag såg den här sist och då blev jag besviken på mitt eget engagemang över den förmodade kultrulle. När jag nu ser om den på bio är det lättare att hålla fokus och imponeras över stämningen och musiken som Carpenter bygger upp. Kurtan är bra hård som Snake, och han omges av flera sköna biroller i form av Harry Dean Stanton, Isaac Hayes, Van Cleef och t.o.m. presidenten får glänsa när han tappar all självkontroll och flippar. Ett dystopiskt Manhattan känns inte helt omöjligt i dessa tider när Murica går mer och mer mot ett polariserat land där kaosspiralen riskerar att eskalera. Kan Trump bli karln som tippar kamelen åt sidan? Vem vet, men om allt går åt helvete skulle man ju kunna ha sämre sällskap i en förlorad värld än Snake Plissken. Det blir en höjning till en 3a, det är ett hantverk och en kultupplevelse.
HerrNenne
2020-06-19
Kanske borde jag sett den när jag var fjorton, för det här var mest tråkigt. Är det här den Snake Plissken man hört snacket om i tjugo år?
myslas
2019-12-31
Fortfarande rätt cool och kul att se på. Är nog ändå den av Carpenters filmer från den här perioden som åldrats med minst värdighet. Soundtracket som vanligt av högsta klass.
StureStenhög
2019-09-19
Den här filmens upplägg är verkligen helt osannolikt bra, och mycket är ju vunnet redan där. När man sedan har fått ihop ett fantastiskt gäng skådespelare och har John Carpenter vid rodret, så kunde det inte gärna misslyckas. Kurt Russell kunde inte vara mer rätt i huvudrollen, men det är ändå miljöerna som är den allra största behållningen, och ska man klaga på något så är det väl att man inte lyckas göra ännu mer med dem. Känslan är hela tiden att man vill se mer av allt. Kul dialog blir det också, och härligt 80-tals-klinkig musik. Och skurkens bil är för go. En otroligt minnesvärd rulle
2018-01-02
Kommer knappt ihåg den film, så en 2:a..
MaxMackan
2017-01-23
Trea eller fyra, det är frågan. Cool, tight, välgjord. Men har väl egentligen ingen wow-faktor. Men jag är snäll idag.

2016-10-12
Mannen med filmhistoriens tuffaste namn, Snake Plissken, ska rädda presidenten från ett New York som förvandlats till ett jättelikt fängelse. En rulle som på papperet borde få högsta betyg, men som trots ett ruskigt bra soundtrack "bara" blir mycket bra.
gjoob
2016-09-22
Fantastiska premisser att bygga en film på. Och det är inga problem att ha överseende med alla dess brister när allting är så 80-taligt charmigt, fulsnyggt och mysigt dystopiskt. En film att älska; om man kan ta till sig den på rätt sätt.
ThePatient
2016-03-15
Det känns som att den är gjord av människor som inte är särskilt duktiga på film. De grejer som hade kunnat bli nåt intressant byggs inte vidare på, både i storyn och med karaktärerna. Det leder till att filmen känns som att den tappar tråden hela tiden, eller inte har nån tråd över huvud taget. Tunt.
Jämte
2015-06-22
Hård och intensiv. En stark trea.