3.3

Flykten från New York

Året är 1997 och New York har förvandlats till ett enda stort fängelse. USA:s president kraschlandar i staden och den livstidsdömde krigsveteranen Snake Plissken får uppdraget att hämta ut honom.

Originaltitel Escape from New York
Regissör John Carpenter
Manus John Carpenter, Nick Castle
Genre Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Harry Dean Stanton, Adrienne Barbeau, Tom Atkins, Charles Cyphers

Skapad 2019-12-19 av ray
Året är 1997. Jordens brottslighet har ökat med 400%, och New York har förvandlats till ett gigantiskt fängelse, helt avskuret från omvärlden. De som kommer dit kommer inte ut igen. Av misstag ...   Läs mer »

2020-09-18
Tråkig som in i vassen!
Andreas_
2020-07-26
Många herrans år sedan man såg denna första gången som väldigt ung, då älskade jag filmen och tyckte att det var ett mästerverk, så jag tänkte att jag skulle ge den en chans som vuxen och se om den fortfarande höll måttet och till viss del, faktiskt en ganska stor del, så gör den det, jag var förvånad och glatt överraskad att den hållit så bra i alla dessa år och lika förvånad är jag över att Hollywood inte gjort någon remake av denna gamla pärla, det kom visserligen en uppföljare på 90 talet som sög hårt om jag minns rätt, så regissören John Carpenter har verkligen blandat och gett under sin karriär som regissör, detta är definitivt en av hans bästa filmer och som vanligt är hans musik i hans filmer så bra och lyckas alltid skapa en fantastisk stämning, vare sig det är skräck eller som här action/thriller. Kurt Russell är som vanligt alltid suverän, en av vår tids bästa skådisar utan tvekan och här gör han ingen besviken heller utan passar perfekt som en fåordig hårding i framtiden, känns lite Mad Max i stadsmiljö kan man säga och jag trodde att den skulle kännas oerhört korkad och töntig med tanke på hur gammal filmen är men icke, den håller faktiskt än idag, kan inte säga att mitt höga betyg från barndomen är kvar men helt okej faktiskt, den underhöll mig och hade en härlig charm av nostalgi, betyget blir faktiskt en stark 3:a för denna gamla kultrulle.
karlmats
2020-07-06
Det var över 10 år sedan jag såg den här sist och då blev jag besviken på mitt eget engagemang över den förmodade kultrulle. När jag nu ser om den på bio är det lättare att hålla fokus och imponeras över stämningen och musiken som Carpenter bygger upp. Kurtan är bra hård som Snake, och han omges av flera sköna biroller i form av Harry Dean Stanton, Isaac Hayes, Van Cleef och t.o.m. presidenten får glänsa när han tappar all självkontroll och flippar. Ett dystopiskt Manhattan känns inte helt omöjligt i dessa tider när Murica går mer och mer mot ett polariserat land där kaosspiralen riskerar att eskalera. Kan Trump bli karln som tippar kamelen åt sidan? Vem vet, men om allt går åt helvete skulle man ju kunna ha sämre sällskap i en förlorad värld än Snake Plissken. Det blir en höjning till en 3a, det är ett hantverk och en kultupplevelse.
HerrNenne
2020-06-19
Kanske borde jag sett den när jag var fjorton, för det här var mest tråkigt. Är det här den Snake Plissken man hört snacket om i tjugo år?
myslas
2019-12-31
Fortfarande rätt cool och kul att se på. Är nog ändå den av Carpenters filmer från den här perioden som åldrats med minst värdighet. Soundtracket som vanligt av högsta klass.
StureStenhög
2019-09-19
Den här filmens upplägg är verkligen helt osannolikt bra, och mycket är ju vunnet redan där. När man sedan har fått ihop ett fantastiskt gäng skådespelare och har John Carpenter vid rodret, så kunde det inte gärna misslyckas. Kurt Russell kunde inte vara mer rätt i huvudrollen, men det är ändå miljöerna som är den allra största behållningen, och ska man klaga på något så är det väl att man inte lyckas göra ännu mer med dem. Känslan är hela tiden att man vill se mer av allt. Kul dialog blir det också, och härligt 80-tals-klinkig musik. Och skurkens bil är för go. En otroligt minnesvärd rulle
2018-01-02
Kommer knappt ihåg den film, så en 2:a..
MaxMackan
2017-01-23
Trea eller fyra, det är frågan. Cool, tight, välgjord. Men har väl egentligen ingen wow-faktor. Men jag är snäll idag.

2016-10-12
Mannen med filmhistoriens tuffaste namn, Snake Plissken, ska rädda presidenten från ett New York som förvandlats till ett jättelikt fängelse. En rulle som på papperet borde få högsta betyg, men som trots ett ruskigt bra soundtrack "bara" blir mycket bra.
gjoob
2016-09-22
Fantastiska premisser att bygga en film på. Och det är inga problem att ha överseende med alla dess brister när allting är så 80-taligt charmigt, fulsnyggt och mysigt dystopiskt. En film att älska; om man kan ta till sig den på rätt sätt.