3.3

Flykten från Sobibor

Verklighetsbaserad film om några fångar i koncentrationslägret Sobibor och om hur de planerar att fly.

Originaltitel Escape from Sobibor
Regissör Jack Gold
Manus Reginald Rose
Genre Drama, Thriller, Krig, Mini-serie, 80-tal
Skådespelare Rutger Hauer, Joanna Pacula, Alan Arkin, Hartmut Becker, Jack Shepherd, Emil Wolk, Simon Gregor

Skapad 2019-12-21 av Redwood
Finns det någon bättre medicin mot en tråkig dag än en \"gammal och hederlig\" krigsfilm i TV-soffan? Nej, jag tänkte väl det. Var ska man då börja? Det finns några att välja på. Vänner a...   Läs mer »

SatyreX
2018-09-16
Jag har sett många intervjuer med överlevande som var med i den stora flykten och jag måste säga att enligt dokumentärer, vad jag läst osv. så är den väldigt, väldigt bra. Bra skådespelare med. T.ex. Rutger Hauger, Hartmut Becker och Alan Arkin. Även om de såklart har lagt till och ändrat lite, så följer den historien väldigt bra. Jag såg denna för första gången på minst 15 år och har sett den flera gånger efter det. Den blir bättre och bättre för varje gång!
Gyllenbock
2016-12-11
När man tittar på denna film blir man förstås besviken över att alla inte klarade flykten men det hade förstås varit en utopi. Hade varit fint att se den tjocka nazisten koka men men man kan inte få allt.
Galivan
2016-07-17
Tillräckligt med kvalitéer för att nå en fyra.
Dream
2015-10-23
En kanon film och en av de första filmer jag såg i detta tema! Som Beskriver hur helvetet var i ett dödsläger, filmen börjar kanske kännas lite smått gammal nu, med att alla pratar Brittisk engelska, det, stämmer inte med verkligheten, men gillar ändå att filmen är så pass korrekt läger vakterna och Judarna har alla original namnen och inget av detta är ändrat, vilket dem säkert gjort i fall filmen gjorts idag, så en riktig klassiker man absolut borde se.
dudson
2015-03-21
Bra flykt film som bitvis är skapligt obehaglig. Sen att alla vakterna beskrivs som ärke svin kanske är lite väl stereotypiskt.
2015-01-05
En OK miniserie med verklighetsanknytning och som med sin rätt otäcka och realistiska flyktscen på slutet är minnesvärd. Som helhet dock som sagt inte mer än OK.
stgurgel
2013-05-23
Sällan har omfattande judeslakt varit så oengagerande som under filmens slut. Att alla barnskådespelare pratade som om dom befann sig på brittiskt internat var inte helt hundra det heller. Men annars helt ok
ClintanTheKing
2013-04-17
Otroligt bra! Gillar man Den stora flykten kommer man även gilla denna. Arkin och Hauer gör grymma insatser. En riktigt otäck historia.
Redwood
2012-10-16
Att avnjuta en gammal hederlig krigsfilm till morgonkaffet... Jag är i himlen...
WinDrop
2012-01-11