Flykten mot Botswana

En brittisk ingenjör och en afrikansk politisk aktivist måste fly från den sydafrikanska underättelsetjänsten för att kunna leverera diamanter till ledaren för partiet.

Originaltitel The Wilby Conspiracy
Regissör Ralph Nelson
Manus Rodney Amateau, Harold Nebenzal
Genre Drama, Thriller, 70-tal
Skådespelare Sidney Poitier, Michael Caine, Nicol Williamson, Prunella Gee, Saeed Jaffrey, Persis Khambatta, Rijk De Gooyer, Rutger Hauer, Patrick Allen, Joe De Graft

Starkbröl
2023-10-19
En rent politisk antiapartheidfilm på det stora hela taget, med "thriller" som fasad, rätt bra banter mellan de alltid sevärda Poitier och Caine ibland men inte så kul för övrigt. Rätt avslagen.
Zebulonm
2021-05-31
Håller än. Mycket bra rulle.
Grillo
2016-09-28
Gillar verkligen den här typen av filmer som knappast görs idag. Härlig kombo roadmovie, äventyr och thriller.
Hargulaf
2013-04-27
Det finns rysansvärda scener där filmen inte har åldrats med behag men på det hela taget ett sevärt tidsdokument.
carnevil
2012-08-17
Prisvärd film, gav 6kr på Fona.
2012-07-30
Underlig historia det här. Som politisk thriller med lite äventyr inbakat är den bra - och Caine/Poitier passar mycket bra ihop. Flera rafflande scener, men den ibland lite för komiska tonen störde mig. Vad var egentligen dealen med indierna?
Jonas77
2012-03-23
3+ i betyg som sagt. Poitier och Caine tvingas hålla sams (och Hauer är med som pilot) i en riktig 70-talsrulle, en politisk thriller i Sydafrika. Definitivt sevärd.
Kurganen
2009-12-29
Nä, jag är helt betagen av den här filmen. Jag satt med ett konstant pirrande i hela kroppen, samtidigt som jag förfäras över hur jävligt det var under apartheid-tiden. Poitier och Caine har ett härligt samspel och deras gnabb är underbart att se, mycket på grund av en ljuvlig dialog. Det fina med den här filmen är att samtliga skådespelare tycks vara handplockade. Den elake Horn är underbar att beskåda och påminner om Landa i Inglorious basterds i det att han framstår som en leende, trevlig och resonabel karl när han egentligen är helt galen och monstruös. Jag vill också lovorda Rutger Hauer som trots att han bara är med i några få minuter får ut det mesta ur sin likgiltiga playboy. Spänningen i filmen, som är mycket hög, håller i sig från början till slut och accentueras av att rättslösheten gör Caine och Poitier till lovligt byte, fredlösa, på grund av en skitsak som inte är deras förskyllan. En extremt bra film som håller ihop perfekt än idag. Och Caine sen... Gud bevare Michael Caine.
jimmyringo
2007-09-01
Helt okej rulle med en intressant intrig och bra skådespeleri. Ibland blev det dock lite småtråkigt, men den har ändå gjort sig förtjänt av en svag trea.
DonMahogny
2007-08-28
Fenomenalt underhållande film med personliga favoriten Michael Caine. Du kan köpa den här filmen för enbart 29 spänn, senast jag såg. Jag tycker du ska slå till nu! Michael Caine i huvudrollen och Ralph Nelson ("Soldier Blue") i regissörstolen säger allt. Gå och köp!