Flykten över gränsen

Det är december 1942 och tyskarna har ockuperat Norge. När Gerda och Ottos föräldrar blir tagna av polisen, hittar syskonen två judiska barn som föräldrarna gömt i källaren. De bestämmer sig för att hjälpa sina nyfunna vänner att fly över gränsen till Sverige.

Originaltitel Flukten over grensen
Alternativ titel The Crossing
Regissör Johanne Helgeland
Manus Maja Lunde, Espen Torkildsen
Genre Drama, Krig
Skådespelare Anna Sofie Skarholt, Bo Lindquist-Ellingsen, Samson Steine, Bianca Ghilardi-Hellsten, Henrik Siger Woldene, Luke Neite, Julius Robin Weigel, Kari Simonsen, Morten Svartveit, Thea Borring Lande, Silje Breivik, Frode Winther, Svein Roger Karlsen, Trond Høvik, Jonas Kippersund

mammene
2022-03-27
En mildare beskrivning av krigets konsekvenser genom barnens ögon, man förstår inte allt, sakta tränger allvaret in. Vad ska man tro och på vem? En lite annorlunda krigsberättelse, lite snällare, men man förstod allvaret och barnen spelade mycket bra. Stark tvåa.
Dream
2022-03-02
Inget nytt under solen överhuvud taget. Dem gamla klassikerna i samma tema är mycket bättre samt råare vilket behövs för att alla ska förstå dessa hemskheter. Men precis som någon redan skrivit att för ett mindre barn som precis för första gången ska lära sig om förintelsen så duger den.
Rele
2022-03-02
En bra film. Flera unga duktiga skådespelare och alltid aktuellt innehåll i den här sevärda filmen belönas med en fyra av mig.
KyLLo
2021-12-26
Marknadsförs tydligen som den första krigsfilmen för hela familjen. Det är en påtaglig familjefilmskänsla med en del övertydlighet och fokus på detaljer som förmodligen är intressantare för barn. Samtidigt finns det spänningsscener och bryska scener, vilket gör att den antagligen är i obehagligaste laget för de yngsta barnen.