2.4

Flykten till Athena

Hitlers trupper har förvandlat en liten grekisk ö till en fästning, och påbörjat ett utgrävningsprojekt. Med krigsfångar som arbetskraft, och under översikt av den österikiske majoren Otto Hecht (Roger Moore), skall han finna de antika grekiska skatterna som finns gömda på ön.

Originaltitel Escape to Athena
Regissör George P Cosmatos
Manus Edward Anhalt, George P Cosmatos, Richard Lochte
Genre Action, Äventyr, Krig, 70-tal
Skådespelare Roger Moore, Telly Savalas, Richard Roundtree, David Niven, Stefanie Powers, Claudia Cardinale, Elliott Gould, Sonny Bono, Anthony Valentine

dudson
2019-11-13
Löjets skimmer är verkligen närvarande i detta spex spektakel. Antar att alla inblandade var nöjda och garvade ända vägen till banken. Den enda coola var Savalas i sin svarta hit-man skinn paj.
LucaCanali
2016-11-20
trött kellys hjältar-klon som lider brist på manus och som förgäves försöker dölja detta med ett överflöd av kända skådisar. betyg: inte så bra- (26/100).
ilBrutto
2014-02-14
Tycker den här får lite oförtjänt dålig kritik, jag tror felet ligger i marknadsföringen. Detta är INTE Kanonerna på Navarone. Savalas, Niven, Gould och Moore är lysande i mitt tycke
Greggor
2011-12-19
Inte riktigt lika bra som övriga krigsfilmer från samma period men den är fortfarande underhållande.
Elmore
2010-06-21
Normalt är det svårt att inte tycka om gamla krigsfilmer som den här. Ännu bättre om det som här har en story som inte bara handlar om att bryta sig in i något eller rädda någon ur fångenskap. Helt enkelt precis som den här filmen. Trots det så tycker jag bara inte om den. Kanske för att Roger Moore helt enkelt aldrig har varit riktigt bra i något utom i Helgonet eller ibland som Bond. Inte heller Telly Savalas lyckas få till en 12 fördömda män-prestation. Inte lyckas den vara rolig heller. Synd.
movieguy72
2010-06-20
Älskar såna här 70-tals krigsfilmer gjorda med glimten i ögat, lite grann som Kellys Hjältar och precis som den så är det en skatt som hägrar, närmare bestämt en grekisk sådan. Gott om tv-stjärnor såsom Telly Savalas, Stefanie Powers och stora filmskådisar, Roger Moore, Elliout Gould och David Niven.
Beigeorm
2009-12-05
Det var nåt supervapen det kretsade kring. Ett stort as som kändes helt orealistiskt. Det är allt jag minns.
JonnyBasement
2009-06-18
Rätt underhållande krigsäventyr som får en svag 4:a av mig, mycket tack vare den imponerande roll-listan.
FabianBom
2008-10-16
krigsfilm med många bra skådisar, men tyvärr mer tjabbän action
ThomasW-dahl
2007-08-14
Det trodde man nästan var omöjligt. Att slänga ihop några av den tidens största skådisar och göra en av den tidens sämsta filmer!!