2.9

Flykten till framtiden

Filmen utspelas i Stockholm och inkluderar en tidsresa på drygt 40 år och tar sin början år 1973. 22-årige Svante jobbar i en skivaffär med proggaren Bengan som drömmer om att slå igenom med sin tvärflöjtsmusik. Svantes hjärta är trasigt och går inte att laga. Han orkar inte festa med polarna och dagarna är räknade. En sen kväll bryter Svante ihop på tunnelbaneperrongen. Då dundrar ett för honom märkligt, nutida, T-banetåg in på stationen. Han kliver undrande in i vagnen utan att förstå att destinationen är ? framtiden, vår nutid!

Originaltitel Flykten till framtiden
Alternativ titel My Future Love
Regissör Ulf Malmros, Jaana Fomin
Manus Ulf Malmros
Genre Drama, Komedi, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Elias Palin, Victoria Dyrstad, Henrik Dorsin, Johan Ulveson, Maria Langhammer, Peter Carlberg, Malin Persson, Caisa-Stina Forssberg, Henrik Kursula, Johan Hedenberg, Eric Ericson, Hugo Fomin Malmros, Jacob Nordenson

mcj
2021-02-13
Underhållande historia, bra jobbat med 70-talet, väldigt bra musik!
Boynthehood
2020-04-11
Mysfaktorn räddar filmen från en etta i betyg. Jag gillar verkligen idén om tidsresan men huvudkaraktärerna saknar helt kemi och är i ärlighetens namn svaga skådespelare. I övrigt känns filmen hopstressad. Synd, då den hade stor potential.
sodomiten
2019-04-13
En 2:a för mysfaktorn. Jag tror inte så många från 1973 vore så sugna på att åka till sthlm år 2016 med facit i hand.
GroundhogDave
2019-04-13
Usch vad fin! Det värker i hjärteroten. Jag har nog fortfarande inte accepterat att framtiden ser ut så här...
fabbe86
2018-05-11
Har absolut sina ljuspunkter men i grund och botten tycker jag de två huvudkaraktärerna och deras relation är för slarvigt skrivna. De saknar personlighet och charm. Vilket gör att kärlekshistorien faller helt platt för mig. Sen finns det en massa andra detaljer som stör men nöjer mig så!
TURGUT
2018-01-28
Ganska trevlig film, Dorsin är halva behållningen.
Christofer
2018-01-13
Fantastiskt underhållande. Ett välskrivet manus, där man ramade in det hela med värme och en humor som låg på rätt sida gränsen hela tiden, där det aldrig blev sådär tramsigt som jag hade förställt mig. Dorsin höll en lagom nivå och spelade aldrig över vilket lyfte det hela. Rekommenderas varmt!
HerrNenne
2017-12-31
Väldigt underhållande, men tappar väldeliga vid en speciell punkt. Hela det rätt utdragna slutet slår inte heller an rätt ton. När originalet försvinner så bryr man sig inte lika mycket, så att säga. Dorsin är ju jätterolig också.
StureStenhög
2017-12-26
Kul med en svensk tidsresefilm, och förvånansvärt bra var den också. Originell är den förstås inte, men den här sortens film ser jag gärna många varianter av. Tidsreseparadoxerna är heller inte större än vad jag kan stå ut, och även om de förstås inte kan låta bli att slå in några öppna dörrar, så kunde jag leva även med det. Det är en underhållande historia att följa, man har en del kul med tidsresetemat, persongalleriet är helt okej, 70-talet är bra återskapat, och humorn är ganska lyckad överlag. En trevlig rulle
2017-12-10
Malmros är en okej regissör och här kör han på ett säkert kort när "krockarna" det medför med tidsresor kommer gratis - så att säga *L*. Underhållande med lite allvarsbotten där logiken många gånger får ett gäng törnar.