3.4

Flyttfåglar

Dokumentär om flyttfåglarnas väg, inspelad under mer än 3 år och på alla sju kontinenter.

Originaltitel Le Peuple migrateur
Alternativ titel Winged Migration
Regissör Jacques Cluzaud, Michel Debats, Jacques Perrin
Manus Stéphane Durand, Jacques Perrin
Genre Dokumentär, 2000-tal

England
2015-03-05
Vacker, inte så mycket mer...
MaxMackan
2015-02-24
Makalöst vacker men pretentiös film som går mer på att förmedla en känsla än att vara en informativ dokumentär. Bilderna räcker nästan till fyran men hade behövt lite mer substans.
yrkeschaufföre
2012-09-19
Jag tycker att den saknar lite intrig men det vägs lätt upp av de snygga naturbilderna.
HerrFågelsaft
2012-06-28
Smart fågelfilm med glimten i ögat. Respekt för teamets otroliga arbetsinsats. Dock blir det bara så här intressant med en massa flaxande pippisar.
Christofer
2012-05-20
Fascinerande hur det lyckats få till närbilderna på fåglarna när de flyger, se ut som att kameran flyger med dem alldeles intill, väldigt vackert. Annars hade jag kanske tyckt att den här varit mer intressant om jag inte hade sett Planet Earth, Human Planet och Crimson Wing innan. Helt klart en välgjord dokumentär, men den försvinner lätt i mängden av underbara BBC-filmatiseringar som kommit därefter.
jeremy_jones
2011-10-29
Fantastisk, helt enkel.
ninja
2010-12-01
Många vackra och mäktiga scener, men det blir bara för mycket tjafsande fåglar till slut. Då jag känner fåglarna som smutsiga djur med någon form av sociopatisk personlighetsstörning, och mest känner oro i deras närhet, så var inte det här nog inte den optimala mysfilmen för mig helt enkelt.
Ola_Schubert
2010-07-26
En speciell film. Vacket foto. Ok med inte så många kommentarer. Men man borde visat mer kartor och vilka länder fåglarna flög över. Iof så visades det två gånger en översikts karta, men det hade gärna kunnat vara något tydligare. Musiken var ok, dock något abrubt avbrott, istället för en snygg övergång. Det hela räcker inte till en fyra, men väl tll en stark trea i betyg.

2010-06-11
Nästan en femma. Vacker men hjärtskärande, även skrämmande men också med spänning. Rekommenderas varmt. Kan krävas att man är på rätt humör dock :)
SoulSurvivor
2009-10-21
Stark trea. Jag skrattade och det var nära att jag grät också.