3.1

Född den fjärde juli

När Ron åkte till Vietnam vinkade hans amerikanska vänner med flaggorna; när han kom tillbaka, lam från midjan och nedåt, brände de flaggorna. Ron måste skapa sig ett nytt och meningsfullt liv trots att han är rullstolsbunden.

Originaltitel Born on the Fourth of July
Regissör Oliver Stone
Manus Oliver Stone, Ron Kovic
Genre Drama, Krig, 80-tal
Skådespelare Tom Cruise, Willem Dafoe, Kyra Sedgwick, Tom Berenger, Frank Whaley, Stephen Baldwin, Bryan Larkin, Raymond J Barry, Caroline Kava, Josh Evans, Tom Sizemore, Andrew Lauer, Michael Wincott, Lili Taylor, Jessica Prunell, Ed Lauter

Skapad 2019-11-30 av cineasten89
Efter att ha sett denna film, är jag nästan skamsen för att jag har underskattat Tom Cruises talang för skådespeleriet. Jag har mest uppfattat honom som halvbra i sina filmer, men i denna film ä...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av Michael
Född den fjärde juli är baserad på en bok av en gammal Vietnamveteran vid namn Ron Kovic. I filmen får vi följa Ron Kovic (spelad av Tom Cruise) ändå från barnsben till ärrad och upprörd Vi...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av AddeColciago
Cruise spelar Ron Kovic, en Vietnamveteran som under kriget blev förlamad från bröstet och nedåt. Vi får följa hans energiska och optimistiska ungdom som leder till att han frivilligt anmäler s...   Läs mer »

RaketPojken
2019-05-31
Skulle nog kunna ge den gör filmen allt från 1-3 av 5 men jag tror jag nöjer mig med en svag 2/5 alltså 4/10 en jävla massa Amerikansk patriotism bullshit sen ska man känna något med huvudpersonen som tycker typ kolla vad duktig jag blivit jag gillar inte kriget mer men visst det finns vissa snygga scener i krigdelen.
Golazo
2018-12-15
Troligen Tom Cruise bästa film. Andra delen är inte så underhållande.
2017-10-11
Viktigt film
Nalland
2016-11-20
Jennifer. Aningen för lång men det kan bero på att känslan som infann sig var av den mer illamående sorten. Historien som sådan, utvecklingen och behandlingen av en människa som trodde sig göra rätt, borrade in sig i bröstet och lämnade efter sig ett hål. Lyckad skildring i att ändå visa hur ens roll kan minimeras till att tjäna andra syften än ens egna drömmar. Att möjligheten finns att vända ett svek och nederlag till styrka, att slå tillbaka.
dafreakish
2016-11-19
Så här ganska många år efter att filmen släppts har jag till slut sett den. Det är en intressant livshistoria som skildras av Stone med stabil hand. Men trots att temat är fruktansvärt allvarligt och engagerande blir tyvärr inte filmen riktigt det. En av de största problemen stavas Tom Cruise. Han är en habil skådespelare som är långt ifrån dålig och i actionfilmer där dialog och känslor är nästan helt strukna från berättandet fungerar han perfekt. Men här där känslor och tyngd behövs känns han tunn och konstruerad. Synd på en film som hade kunnat hoppa upp ett snäpp till.
StureStenhög
2015-02-19
En väldigt engagerande film där den relativt långa speltiden verkligen aldrig blev ett problem. Stone gör ett bra jobb med att undersöka och skildra det nationella trauma som Vietnamkriget var (och till viss del säkert fortfarande är), och framför allt lyckas han förmedla hur soldaterna hamnade i kläm. Det är svårt att överhuvudtaget föreställa sig hur det måste kännas att riskera sitt liv för sitt land och sen varken få seger eller ära i belöning. Snarare raka motsatsen. Den förändring som Cruises karaktär går igenom känns också trovärdig (inte minst då eftersom den är baserad på en verklig person), men trots att Cruise är bra i rollen, så ändrar han aldrig riktigt tonläge, och jag känner inte att man kommer innanför skinnet på hans karaktär riktigt så mycket som hade varit önskvärt. Jag kan dessutom tycka att Stone blir lite för predikande den här gången. Men det är fortfarande en väldigt givande filmupplevelse, och mest sitter nog scenen med Cruise och Dafoe ute i öknen kvar efteråt
mammene
2015-02-17
En mycket bra beskrivning av hur en dröm och en övertygelse bit för bit smulas sönder och hur här Tom Cruise hanterar det på flera nivåer och han gör det bra. Det är också en bild av tiden och det amerikanska samhället.
2015-01-01
Filmens första timma är en utförlig men alldeles för lång uppbyggnad inför den fina fortsättningen. När vi passerat timslaget så ges det tid att njuta av en stark skådespelarprestation från Tom Cruise, fin reginsats från Oliver Stone och ett berättande i manuset som effektivare än någonsin ger insyn i hur avskytt Vietnamkriget var. Det gav mig också en i insyn i den avsaknad av respekt som gavs till soldaterna som offarde liv och lem i detta krig. Bra men inte fantastisk film. 3+
Dele
2014-11-28
Här finns mycket att sympatisera med i form av innehållet i den sunda självgranskningen. De historiska politiska bitarna är också väl inplacerade, men i övrigt så är det tyvärr alldeles för svulstigt och sentimentalt berättat.
TimBuckley
2014-08-17
(rek 4a) Fastnade för den härliga filmiska känslan. Men textur är en sak, & innehåll en annan. Jag såg filmen igår & kände när den var över att det var en 3a. Men sanningen att säga. Jag har inget minne av hur den slutade nu i skrivande stund mindre än 24 timmar senare. Inget. Helt blankt. 2a.