2.5

Födelsedagen

Richard Hoberts sjunde och sista film i serien om de sju dödssynderna.

Originaltitel Födelsedagen
Regissör Richard Hobert
Manus Richard Hobert
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Camilla Lundén, Göran Stangertz, Jakob Eklund, Lena Endre, Pernilla August, Börje Ahlstedt, Sven Lindberg, Shanti Roney, Sven-Bertil Taube, Mona Malm, Thomas Roos, Rebecka Liljeberg, Lena Viredius, Mats Bergman, Helena Brodin

päronanton
2020-08-17
De sju dödssynderna är fantastiska filmer! Otroligt fina!
2018-02-27
Inte min typ av film!!!
Dele
2017-12-14
Hobert får till det hyfsat i denna sista film i serien. Även om "Födelsedagen" innehåller flertalet scener med tveksam logik så finns hjärtat på rätt ställe, och trådar och karaktärer knyts ihop på ett ok. sätt.
Xenox
2012-07-09
Ett bra avslut på serien, dock lite tragiskt. Kul att nästan alla skådespelare som varit med i serien kommer tillbaka.
StureStenhög
2011-08-22
Stereotypa karaktärer, förutsägbar händelseutveckling, bedrövlig humor, jobbiga förvecklingar, skitnödig dialog, halvtaskiga skådespelarprestationer av skådespelare som borde kunna bättre, och en allmän känsla av att man har sett allt förut i bättre tappning. En passande avslutning på serien då allt det nämnda kan beskriva såväl den här filmen som filmserien som helhet. För att vara ett så ambitiöst filmprojekt, så kändes allting väldigt oambitiöst
Andravåningen
Rätt underhållande.
mammene
2011-08-14
Det hela var så absurt att det fungerar bättre som komedi än drama. Verkar som om det skulle vara så rörigt och orationellt som möjligt, men det blev bara jobbigt och komiskt till slut och det var kanske inte meningen med det hela. Synd!
Bear
2011-08-14
Taube drar upp det till en knapp 2a.
larox
2011-08-14
nej, nej, nej - alldeles för obalanserad och onyanserad. Rörig och stökig - onödig! Detta till trots - fantastiska skådespelare men storyn håller inte. Alldeles för detaljrik, vilket gör att filmen blir tråkig. En av de sämsta filmerna om de sju dödssynderna. Tyvärr! Filmen blev inte bättre när jag såg om den - snarare sämre.
johansk8
2011-08-14
Vackra bilder - ett mycket varmt ljus samt härlig fond av ett prunkande Österlen i Skåne. Med så mycket färgstarka skådisar är det svårt att slita sig från denna ojämna rulle där dialogen stundtals låter hämtad direkt från Gamla testamentet. Oerhört pretto.