Födelsedagen

Det är Samanthas sextonde födelsedag, och ingen i hela familjen har lagt det på minnet eftersom alla är så upptagna med att planera hennes äldre systers bröllop.

Originaltitel Sixteen Candles
Alternativ titel 16 Candles
Regissör John Hughes
Manus John Hughes
Genre Drama, Komedi, Romantik, 80-tal
Skådespelare John Cusack, Anthony Michael Hall, Michael Schoeffling, Justin Henry, Molly Ringwald, Haviland Morris, Gedde Watanabe, Paul Dooley, Blanche Baker, Liane Alexandra Curtis, Joan Cusack, Billie Bird, Edward Andrews
Betygsantal 2094

päronanton
2020-10-02
Andas 80 tal! Älskar det!
filmfreak1
2016-03-07
Nog John Hughes roligaste film, ibland skamlöst "kanske".. men va fan. Dessutom gör Anthony Michael Hall måhända tidernas roligaste rolltolkning. Fint tillrättalagt slut. Höjning!
Namellak
2015-02-11
Har extremt svårt för idealiserade relationer mellan tonåringar och föräldrar på film. Det blev inte bättre av filmen befolkas av endimensionella stereotyper, en till och med oblygt rasistisk plus skämtande på handikappades bekostnad. Tydligen så litade inte manusförfattaren på att publiken kunde tänka själv, utan låter karaktärerna tala om för oss i publiken vad de känner. Omtänksamt värre. Ringwalds karaktär var den enda jag i alla fall kunde sympatisera med lite. Mycket i filmen känns tyvärr ändå så pinsamt sliskigt tillrättalagt mellan henne och hennes närmaste, så det blev musiken som var den enda riktiga behållningen för mig. Tveklöst sämsta Hughes-filmen, som jag sett hitills. Som tur är skulle det bli bättre film efter film med Pretty In Pink som höjdpunkt.
Namellak
2015-02-11
Glömde att det finns en obehaglig underton av våldtäkt och pedofili i denna film. Brukar inte klanka ner på filmer för att de är omoraliska, men det är svårt att undvika med så uppenbart osympatiska karaktärer. Det är såna här filmer som eldar på föraktet och klasshatet mot dryg övre medelklass. Fy fan.
2015-01-05
Då jag är född 1980 så gick John Hughes tonårskomedier helt förbi mig när de var aktuella. När jag nu tagit mig an dem så kan jag uppskatta det egenialiska med John Hughes. Det finns alltid något genuint äkta i dessa filmer även om han även tillåter det absurda ha sin plats för komiska poäng. Det jag gillar med denna film är de tillfällen då karaktärerna får möjlighet att öppna upp, visa känslor och berätta något om hur det är att vara tonåring. Filmens sista scen är väldigt fin. 3+
haajen
2014-09-10
Rätt bedrövlig film med malplacerad humor och ett manus som spretar väldigt mycket. Får en tvåa för Ringwald och kärlekshistorien som, när den får ta lite utrymme, engagerar hyfsat.
paninaro
2014-04-22
Oväntat rolig i en genre jag annars inte gillar, med skön 80-talskänsla. Long Duk Dong är en ny favorit!
FUR
2013-10-11
den är lite weird, men helt OK ändå :)
Darn
2013-09-15
Nog för att ungdomsfilmer från 80-talet är min grej men den här hade något litet extra. Lite "smartare" än de flesta från samma decennium och med mer skruvade karaktärer likt i en Wes Anderson-film. Kul film.
johannorlund
2013-01-13