2.9

Folket i den lyckliga dalen

En kväkarfamilj i Indiana tvingas börja ifrågasätta sina strikta principer om icke-våld när de sätts åt hårt under det amerikanska inbördeskriget.

Originaltitel Friendly Persuasion
Regissör William Wyler
Manus Jessamyn West, Michael Wilson (I)
Genre Krig, Drama, Western, 50-tal
Skådespelare Gary Cooper, Anthony Perkins, Walter Catlett, Marjorie Main, Robert Middleton, Dorothy McGuire, Richard Eyer, Peter Mark Richman, Phyllis Love, Richard Hale, Joel Fluellen, Theodore Newton, John Smith (I), Marjorie Durant, Russell Simpson, Charles Halton,

StureStenhög
2019-03-27
Till största delen gillade jag det här. Filmer om kväkare på 1800-talet ser man inte varje dag, och det var intressant att få en inblick i deras vardagsliv. Nästan lite Emil i Lönneberga-känsla. Skildringen av vad som händer när kväkarnas pacifism möter verkligheten är även den intressant, och trots en kritisk underton behandlas karaktärerna med respekt . Anthony Perkins är dessutom bra i vad som verkar ha varit hans genombrottsroll. Men tyvärr är filmen mer än lovligt tramsig långa stunder, och framför allt mittenpartiet dras ner av detta. Dock kul med en svinande gås. De positiva sidorna väger ändå över ganska klart i slutändan, men att den vann guldpalmen framför Det sjunde inseglet finns det fortfarande fog att vara sur över så här 62 år senare
DieFrauImMond
2016-06-18
Viss slagsida mot Allmänna upplysningar om kväkarnas seder och bruk.
2015-01-07
Jag vet inte om det är det religiösa som skärmmer bort mig eller att det är min underliga förmåga att inte kunna uppskatta skådespelaren Gary Cooper. I vilket fall så kan jag inte ge denna film godkänt. Jag har svårt att känna och engagera mig i karaktärernas liv. Jag läste att både Katharine Hepburn och Ingrid Bergman tackade nej till den kvinnliga huvudrollen Eliza och att Gary Cooper själv inte alls var nöjd med sin insats.
Gigi1943
2013-02-10
Det här var inte mycket att hurra för, skall det föreställa att man är lycklig för att man är kväkare, eller varför eptetet om dalen (den lyckliga). Cooper är en träbock (det är han alltid) men det var kul att se Perkins som ung (?). Lite fjantig film och seg, men jag såg hela utan att somna om (kl 06-08).
Sznax
2013-02-10
Första halvan är riktigt tråkig och ointressant. Man förväntar sig en riktigt dålig film. Skådespelarna är svaga, manuset är uselt och kväkarna hamnar verkligen inte i något bra ljus. Men det blir bättre. Manuset vänder runt och blir mycket mer tempofyllt och händelserikt. Wyler guidar med säker regi och filmen blir bra sista halvtimmen och kväkarna verkar inte vara så himla dåliga i slutändan ändå. Betyg 5.3
DonActive
2009-04-26
Underhållande film som innehåller det mesta och aldrig blir långtråkig trots sin längd.
snurrblupp
2009-04-17
Ett stycke amerikansk inbördeskrigsbuskis. Underhållande absolut, men förmodligen av fel anledningar. Gary Cooper är ju dock alltid sevärd.
kennert
2008-03-23
Mycket bra film,kanske lite sentimental ibland.
Unleashed747
2005-06-05
Filmen börjar bra, går ner i en svacka med lite 'kärlekstrams' för att mot slutet vara riktigt bra. Gary Cooper står för en fin prestation!
MaraJade
2005-05-16
Filmens handling verkade inte så vidare intressant men jag tog och spelade in den ändå. Men filmen var överraskande bra, både rolig ooh allvarlig. Detta är den första filmen jag såg med Gary Cooper och jag fick blodad tand och vill se mer med honom. Anthony Perkins som ung var verkligen söt måste jag säga.