Folkets hjälte

Tio år ur Abraham Lincolns liv, innan han blev känd i sitt hemland och övriga världen. Börjar med att han flyttar från en liten stuga till Springfield, Illinois för att arbeta som jurist. Han får jobb som försvarsadvokat och försvarar två män som anklagas för mord. Därefter dör tragiskt hans flickvän Ann. Det dröjer dock inte länge innan "Abe" finner en ny kärlek i Mary Todd, som han senare även gifter sig med. Slutligen låter han sig även övertalas att syssla med politiken.

Originaltitel Young Mr. Lincoln
Regissör John Ford
Manus Lamar Trotti
Genre Drama, 30-tal
Skådespelare Henry Fonda, Alice Brady, Marjorie Weaver, Arleen Whelan, Eddie Collins, Pauline Moore, Richard Cromwell, Donald Meek, Judith Dickens, Eddie Quillan, Spencer Charters, Ward Bond

skitbad
2020-09-08
Denna är oerhört snyggt berättad av Ford (dessutom riktigt snyggt foto) och detta tillsammans med Fondas insats borde säkra en 4:a men rättegångsdelen känns ju till stor del väldigt fånig och drar tyvärr ner helhetsintrycket, synd på något så kompetent!
2018-02-24
Stark tvåa.
kakbakarn
2015-09-26
Filmen balanserar mellan mysamerikansk och äckelamerikansk men ligger oftast rätt ändå. Förhärligande? Såklart. Och rättegångsscenen blir lite opassande humoristisk och larvig ibland. Överlag ändå en underhållande och fint genomförd filmskapelse där Fonda återigen får bevisa sin skicklighet.
foppa99
2015-01-10
Gillar den o som Alla sagt innan: fonda imponerar Storligen (som alltid iofs)
precineadd
2014-05-14
lite stolpig idag, men väldigt underhållande.
TheJack
2012-06-08
Innehållsmässigt osmaklig, irriterande humor, vedervärdig musik och ett manus som spretar åt alla håll den första timmen. Fonda är dock bra. Svag tvåa.
8bit
2010-09-03
"The law" förekommer i minst varannan mening. Ett litet klagomål kan tyckas, men det går mig på nerverna. Fonda är klockren så klart, men mycket mer vet jag inte om filmen ger mig. Usch för musiken!
landjorden
2010-01-03
Nja, som Bomkia säger så är det mycket mytbildning och det tilltalar mig inte speciellt mycket. Henry Fonda är dock bra i rollen, annat kan man inte säga. Ger mig dock inte mycket.
Rune2000
2009-12-04
En bra film som förstörs något av den överdramatiserade bakgrundsmusiken. Henry Fonda är ruskigt bra i huvudrollen och många utav dialogscenerna hade funkat minst lika bra utan den överflödiga orkestrering. Men det är trots allt en John Ford-film, så jag till stor del får acceptera hans dramatiska stil.
Bomkia
2006-08-27
Fonda är briljant i filmen och vi får ett härligt rättegångsdrama och lite skön mytbildning om en av USAs största presidenter. 4-