2.9

Footlight Parade

Chester Kent försörjer sig på att göra komiska musikaler. En tid börjar han göra korta musikaler till början av filmer, men detta blir för stressigt för han hela tiden måste komma på något nytt samtidigt som rivalerna tar hans idéer. Han kan få ett kontrakt, om han lyckas göra tre nya prologer på tre dagar.

Originaltitel Footlight Parade
Regissör Lloyd Bacon
Manus Manuel Seff, James Seymour
Genre Komedi, Romantik, Musikal, 30-tal
Skådespelare James Cagney, Joan Blondell, Ruby Keeler, Dick Powell, Frank McHugh, Ruth Donnelly, Guy Kibbee, Hugh Herbert

KimEkberg
2020-12-02
inget att klaga på rent dramaturgiskt, cagney är som alltid underbar, och numret med nymferna en fröjd. Men jag tycker ändå att den vissa unkna trettiotalsideal får ta överhanden, och blir alltför beklämmande för njutningen. När Cagney snackar om "beautiful white bodies" blir måttet på något sätt rågat.
Tonti
2019-04-08
Klassisk musikalstruktur med först 2/3 som mest är handling och sen 1/3 som bara är uppförande av musiknumren. Helt briljanta koreografier naturligtvis, sällsamt vackra att vila ögonen på. Jimmy Cagneys insats gör att även delen innan bjuder på en klart trevlig stund.
Ful_fisk
2016-09-22
Det är anmärkningsvärt hur många av de bästa musikalerna någonsin som gjordes under genrens första fem år. Den här blåste mig tamigfan ur stolen! Tempot är så hiskeligt halsbrytande, vitsarna så vitsiga och skådisarna så perfekta att man bara sitter och fröjdas hela vägen! Och just när man inte trodde det kunde bli bättre så slänger de den där makalösa vattenbaletten på en; ett filmiskt mästerstycke som bara förflyttar en till en annan galax! Makalöst. Lloyd Bacon kan vara den bästa filmmusikalregissören genom tiderna.
andmoreagain
2015-05-18
De tre sista uppvisningarna räddar filmen till en trea. Tror dock att Gold DIggers of 1933 är snäppet bättre.
Zero75
2015-02-03
Vattenballetdelen är så grym! Som en orgasmisk dröm. Totalt storhetsvansinne. Resten av filmen klipper min hjärna bort.
Bomkia
2014-02-10
Sista tredjedelen av filmen är mest en massa sång och dans, vilket aldrig riktigt kommer någon vart. Men de första två tredjedelarna är riktigt bra. 3a.
themodest
2010-11-21
Mitt betyg baserat till största delen på de tre musikalnumren i slutet. magnifika! I övrigt var filmen lite utav en besvikelse och precis som alla musikaler från 30-talet, överskattade.
Rune2000
2009-09-03
Brukar tycka att dansfilmer är något underhållande, men denna depressionsera klassikern faller mig inte alls i smaken.
akalliaridis
2009-06-20
Vattennumret var fantastiskt, men resten av filmen engagerade inte riktigt lika mycket som 42nd Street eller Gold Diggers of 1933.
#54
2009-06-19
Galet orealistiska scenografier, spektakulära koreografier och James Cagney i högform. Ganska underhållande faktiskt.