2.4

För att inte tala om alla dessa kvinnor

Den pretentiösa kritikern Cornelius håller på att skriva en biografi över en känd cellist. För att få lite fakta till boken stannar han över hos cellisten i några dagar. Han lyckas inte intervjua mannen, men genom att prata med alla kvinnor som bor med honom får han veta massor om musikerns privatliv.

Originaltitel För att inte tala om alla dessa kvinnor
Regissör Ingmar Bergman
Manus Erland Josephson, Ingmar Bergman
Genre Komedi, 60-tal
Skådespelare Bibi Andersson, Harriet Andersson, Jarl Kulle, Eva Dahlbeck, Karin Kavli, Gertrud Fridh, Mona Malm, Barbro Hiort af Ornäs, Allan Edwall, Georg Funkquist, Carl Billquist, Gösta Prüzelius, Jan-Olof Strandberg, Jan Blomberg

labi
2018-10-21
Ögongodis, men erbarmligt uselt. Bergmans sämsta?
92axha10
2018-10-13
Den här farsen fungerar inte alls. Jarl Kulle är underhållande stroppig men han väger inte upp den här filmen på egen hand.
paninaro
2018-10-10
Stark inlaga i teorin att Bergman skrev manuset till Åsa-Nisse bland grevar och baroner under pseudonym. Är det en parodi på en komedi, är det menat att vara roligt på riktigt, eller är det bara Bergmans fuck you till världens alla kritiker? Det sistnämnda verkar mest troligt.
JD
2018-10-03
Inte ett enda skämt i denna komedi är roligt. Men den är väldigt vacker.
Raimo_1985
2018-08-10
Påfrestande arty farty-komedi som tar mer än ger. En del riktigt roliga scener, som den med att välta en skulptur i fem minuter och scenerna med massa fyrverkerier, som är helt hysteriska, är riktigt roliga. I övrigt mest plågsamt.
Roswall
2017-06-27
Nja, någon poäng här och där och lite småkul ibland, men det räcker inte långt.
haajen
2015-09-17
Hela filmen är en enda röra och den känns väldigt improviserad. Dess form är dock fin och den bjuder faktiskt på en del skratt. Ingen lyckad film som helhet men den underhåller ändå så pass att den är värd en 3:a.
KyLLo
2015-08-26
En del fina bilder och många kända namn. Allan Edwall är en frisk fläkt här. Dock gammalmodig och inte underhållande. Måste vara den sämsta Bergmanfilm jag hittills sett. Räcker inte till för en tvåa.
Memmem
2015-08-17
Parodi på Fellinis "8½" som kom året innan. Komedi om biografen, kritikern och kompositören Cornelius som besöker den berömde cellisten Mästaren (Fellini) för att skriva en biografi om denne. Cornelis får aldrig träffa Mästaren, men träffar alla hans kvinnor, och får på så sätt en bild av denne. Kritiker i allmänhet parodieras. Något rörig film med scener som inte riktigt hänger samman. Detta påminner om handlingen i "8½" och är troligen avsiktligt. Som vanligt goda skådespelarinsatser av en svensk skådespelarelit. Framförallt tyckte jag om Eva Dahlbeck. Betyg: 4-
#54
2015-04-16
Vissa delar är synnerligen fåniga.