3.7

För en handfull dollar

En anonym men dödlig man rider in i en mexikansk by som är plågad av en familjefejd mellan Baxters och Rojos. Istället för att fly, som de flesta andra skulle ha gjort, bestämmer sig mannen för att spela ut de två sidorna mot varandra och bli rik på kuppen.

Originaltitel Per un pugno di dollari
Alternativ titel A Fistful of Dollars
Regissör Sergio Leone
Manus Sergio Leone, Víctor Andrés Catena, Jaime Comas Gil
Genre Western, Drama, Action, 60-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Gian Maria Volontè, Marianne Koch, Joseph Egger, Wolfgang Lukschy, Sieghardt Rupp, Mario Brega, Carol Brown

Skapad 2019-10-13 av BeforeYouDie
Sergio Leones stora genombrott kom med filmen För en handfull dollar, som egentligen är en remake av en japansk Samurajfilm vid namn Yojimbo, skapad av den store Akira Kurosawa. Den här filmen är ...   Läs mer »

Skapad 2019-10-13 av von_fantasy
Många kanske inte förstår vad den här filmen inneburit för filmhistorien. Det är inte en vanlig western med Clint Eastwood i huvudrollen utan detta var den filmen som sedan skulle få en helt eg...   Läs mer »

dudson
2018-12-13
Ännu en given Clint western med nerv o känsla. Denna står sig grymt bra i konkurans med övriga Leone/Eastwood rullarna. Smart story och given bland höjdarna i denna genre.
2017-10-09
Klassiker
widez
2017-02-06
Klassiker som håller än. Polerar upp den story som hittas i filmen Yojimbo.
RustyFilm
2017-01-12
För tio år sen köpte jag Leones Spaghetti western trilogi. Just den här (den första) är utgiven på en sunkig Atlantic DVD (de två andra på mycket väl renoverade utgåvor från MGM. För en handfull dollar fanns även den på sammatyp av MGM utgåva men den var utspärrad från svenska marknaden, jag minns ilskan för detta). Har nu i alla fall kollat den gamla sunkiga DVD utgåvan igen. Sällan jag sänker betyg när jag kollar om men här måste jag göra det. Lite konstigt för en western brukar ju stå sig över tid. Ogillandet är att jag nu tycker manuset är helkass (märkligt att jag svalde det förra gången historian är ju på dagisnivå). Regi och skådespeleri är dock hyfsat.
DonJonas
2016-12-25
Skulle fått högre betyg utan dubbning
2016-10-21
Western är väl inte min favoritgenre direkt men den här gillar jag faktiskt. En av Clintans bästa!
RobinsTaste
2016-08-07
Ojämn, men mysig film.
wasteoftime
2016-05-20
Filmen i sig, är tyvärr inte så bra, som den legend och genre den lade grund för. Clint Eastwood är stenhård och cool, givetvis, men det är så många filmiska brister. En av dessa brister är dock inte Ennio Morricones musik. Om än inte fullt så bra som i senare filmer, rent genialisk, speciellt dess lekfullhet ihop med fotot. Utöver den rafflande upplösningen är det inte fullt så bra som jag vill minnas, eller önskar att det vore, utan att för den delen vara dåligt, filmen får en solid tvåa, men dess påverkan på filmhistorien är så mycket större.
Ghostface
2016-03-31
Leones karga humor finns här och i sitt sammanhang funkar denna bättre än som en enskild film. Det är trots allt en b-film av ett annat slag än t ex Harmonica.
tandersten
2016-03-15
Clintan ursäktar inte denna smörja. Utan att spoila kan jag säga att filmen innehåller tidernas kanske sämsta kulsprutescen, inkl extrem bad acting. Hela filme genomsyras av en imbecill flöjttruddelutt som man stör sig på.