3.8

För några få dollar mer

Två prisjägare som är ute efter samma man, Indio, går inledningsvis sina egna vägar innan de beslutar sig för att gå samman för att spåra upp banditen, deras skilda motiv till trots.

Originaltitel Per qualche dollaro in più
Alternativ titel For a Few Dollars More
Regissör Sergio Leone
Manus Sergio Leone, Luciano Vincenzoni, Fulvio Morsella, Sergio Donati, Fernando Di Leo
Genre Action, Western, 60-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Lee Van Cleef, Gian Maria Volontè, Klaus Kinski, Aldo Sambrell, Luigi Pistilli, Joseph Egger, Rosemary Dexter, Roberto Camardiel, Mario Brega, Mara Krupp, Panos Papadopulos, Benito Stafanelli

Skapad 2019-11-23 av von_fantasy
Sergio Leones andra film i Dollartrilogin. Clint Eastwood är tillbaks, precis som Gian Maria Volonté. Upplagt för succé, eller? Handlingen kretsar kring tre personer: I första hand Douglas Morti...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av BeforeYouDie
”Där livet var utan värde hade döden sitt pris. Därav Prisjägarna.” Sergio Leone är tillbaka efter succén med För en handfull dollar och kommer här mer ett helt eget verk, till skillnad fr...   Läs mer »

dudson
2018-12-01
Tvär grym Leone western som verkligen konkurrerar med guld klimpen The good the bad the uggly. Tycker denna dock har mera flyt i handlingen o kvalitee mässigt snäppet bättre än sist nämda film. Sen att boven Indios galna sadist garv, inget man glömmer i första taget%). Måste sätta en given 5emma ändock"
Pi-R
2018-06-02
Blev förvånad över att jag tyckte den var lite sen ut ur startblocken... Men den tar sig, och framför allt sista knappa timmen briljerar. Musiken och Van Cleef är filmens främsta stjärnor för mig, men Clintan, Volenté och Kinski är ju också rätt fenomenala. Manuset är verkligen inte dåligt, men det är ändå det som gör att jag landar strax under högsta betyg; det är egentligen en rätt standardmässig story.
Willythekid
2018-01-02
Blir inte bättre än så!
Solidus
2017-05-28
Sergio Leones fristående uppföljare krossar första filmen på alla nivåer. Manuset är bättre och det märks att Leone har den här gången lite mer budget att röra sig med. Jag kan inte få nog av närbilder av Clintans kyliga blick och den här gången får han sällskap av Lee van Cleef, vars närvaro är minst lika cool som herr Eastwood. Gian Maria Volontè spelar återigen skurk och han briljerar som den psykopatiske Indio. Scenen när Indio predikar inför sina män i kyrkan är bara en av filmens många fantastiska scener. Sergio Leone dog alldeles för tidigt, men han visade under sin levnadstid att han kunde exemplariskt pendla mellan humor, allvar och action. Det här en odödlig film och även den inte är på samma nivå som "Den gode, den onde och den fule", så är detta ett odiskutabelt mästerverk
RustyFilm
2016-12-07
Ett långsamt berättar tempo, vackra scenerier, härlig musik och mängder med närbilder på skäggstubb. Allt enligt Sergio Leones standard recept. En mycket väl renoverad utgåva.
Palmertz
2016-10-20
Bättre än första. 4,5/5.
Ghostface
2016-04-03
En bättre skriven och inte lika mycket b-film som den första i trilogin. Dock är den inte lika tight som första och denna har en mer allvarlig och våldsam ton även om den kännetecknande karga humorn finns kvar. Bra kemi mellan radarparet och extra kul med en liten biroll signerad Klaus Kinski.
Valarn
2015-09-09
Bättre än den första. Väldigt snygg, klassisk pompös westernmusik som gör det omöjligt för mig att inte le. Jag är sannerligen svag för Leones filmer. Något svag fyra i sin helhet och filmen (som så många äldre produktioner) kunde tjänat på ytterligare fördjupning i birollerna.
Zipper
2015-05-28
Fint som snus. Min Leone-favorit hittills, tror jag. Älskar Lee Van Cleef!
Ful_fisk
2014-12-21
Utmärkt spagetti-västern med Clintan och Lee van Cleef i högform. Bättre än ettan!