3.5

Föraktet

Den franske författaren Paul anlitas för att skriva om manuset till en filmatisering av Odysséen. Filmens producent är en bufflig amerikan som visar intresse för Pauls vackra fru Camille. När de tre möts tycks Paul erbjuda sin hustru som en sorts affärspresent. Eller gör han verkligen det? Camilles förundran förbyts långsamt mot förakt i denna komplexa och känsloladdade historia om en relation och en filmindustri i gungning.

Originaltitel Le mépris
Alternativ titel Contempt
Regissör Jean-Luc Godard
Manus Jean-Luc Godard
Genre Drama, Romantik, 60-tal
Skådespelare Brigitte Bardot, Michel Piccoli, Jack Palance, Giorgia Moll, Fritz Lang

Skapad 2019-10-30 av filmgeniet
Filmen ger oss en värld som motsvarar våra önskningar- föraktet handlar om den världen. Föraktet (Le Mépris), som gjordes 1963, är en mycket tidig film av Jean-Luc Godard. Han lyckades återi...   Läs mer »

dypax
2016-08-28
3/10
Ful_fisk
2015-10-26
Den första Godard-filmen som gjorde mig riktigt besviken. Trots en klassiker-status uppfattade jag denna som riktigt trist, och när jag nu ser om den ändras tyvärr inte min uppfattning, och jag måste nog kalla denna, Godards sjätte-film, som hans första riktigt svaga film. Storyn må ha varit rätt banbrytande, Brigitte Bardot lockade publiken till biografen, och fotot och musiken är rätt fint, men överlag stör jag mig på själva dramat. Varför känns det som att jag sitter och glor på repetitioner? Scenerna är långa och sega, och det känns varken som att det är klippt till det rätta tempot eller att skådisarna hittat sitt samspel. Tyvärr sätter jag ett lågt betyg även denna gång och förbereder mig på fler exempel på denna, lägre lägstanivå i mitt fortsatta Godard-maraton.
Roswall
2015-06-15
Redan titlen varnar för jobbiga känslor. Tyvärr är jag sjuk, och det ovanliga hände, jag somnade. Finns mer att hämta här, även om det är lite segt också. Saknade Paris gator och det enkla lite grann.
MacNIlle
2013-03-17
Förakt är ett bra namn på den, för det är vad jag känner för den. Har aldrig varit så himla uttråkade när jag såg den här filmen. Jag kör hellre upp en gren i min *******.
HerrNenne
2012-08-06
Jag gillar inte filmen, men jag gillar vissa bilder.
Fredzon_M
2011-11-27
Riktigt stark film, helt fantastiskt vacker.
wernblom88
2011-09-12
Wow detta var magnifikt. Bildkompositionen är så fantastisk.
foppa99
2011-07-18
allt är perfekt
staygold
2010-12-02
För en gångs skull en Godard film som verkligen berör på djupaste planet. Där han inte febrilt gör allt han kan för att bli sedd, utan istället låter filmtexten tala sitt eget språk.
HerrFågelsaft
2010-11-04
Goddard trycker verkligen in budskapet om att film är artificiellt. Tung obtrusiv stråkmusik i nästan varje scen, olika färgfilter, ljudspår som avbryts och paradoxala höghastighetsklipp. Här finns också äktenskapets haveri och förnuftets otillräcklighet varvat med en massa bilder på Bardots nakna bakdel. Det äktenskapliga grälet varar egentligen hela filmen, men särskilt de trettio minuterna i lägenheten är plågsamma, men också intressanta. Jag skymtar storheten, men det blev för svårt för mig. Gillar busiga "A boute de souffle" och "Bande a parte" bättre. Ser förmodligen om filmen för att njuta av Raoul Coutards foto och då kanske filmen ger ett bättre intryck.